Hej
Kan någon förklara vad Lotus Notes/Domino är? Har sett en del webbplatser utvecklade i det här verktyget, men jag tycker de ser hemskt tråkiga ut. Kan man inte göra designen bättre - använder man sig av mallar? Berätta allt ni vet :)
mvh
Enla
2 svar · 232 visningar · startad av da97enla
Hej
Kan någon förklara vad Lotus Notes/Domino är? Har sett en del webbplatser utvecklade i det här verktyget, men jag tycker de ser hemskt tråkiga ut. Kan man inte göra designen bättre - använder man sig av mallar? Berätta allt ni vet :)
mvh
Enla
Notes är ett grupp-program liknande Outlook kan man väl säga. Domino är själva serverdelen som man kan jämföra med Exchange ungefär.
Det går att göra en hel del med designen men det är lite små-trixigt innan man kommer på hur det funkar. En av de nackdelar som jag har märkt är att de databaser som Notes jobbar med växar otroligt mycket i storlek av någon anledning så det gäller att tänka till innan man bestämmer sig för att flytta dem fram och tillbaka vid inloggning och sånt.
Egentligen ska man inte se LotusNotes som något vertyg för databashantering i egentlig mening. Det finns inga nycklar, tabeller eller poster i dessa databaser, utan man bör nog mer se det som en dokumentsamling. I LotusNotes/Domino arbetar man med dokument, och LotusNotes/Domino passar väldigt bra till flödesapplikationer. Det är även väldigt smidigt att använda applikationen för att ha på både webben och i notesklienten samtidigt, vilket gjort LotusNotes/Domino till ett mycket populärt och mycket eftertraktat verktyg. Bland storföretag i Sverige är det mer regel än undantag att man på något sätt och i något arbetsområde använder LotusNotes. Många banker och försvarsmakter använder bla. LotusNotes/Domino inom sin verksamhet, mycket pga av vertygets höga säkerhet.
Du har tre standasrdklienter att arbeta med:
Har man inte arbetat med LotusNotes/Domino tidigare så kan det kännas lite bakvänt i början, men kommer man väl över tröskeln så är LotusNotes/Domino ett vertyg med väldigt stora möjligheter.