Hepp!
Jag skulle behöva göra ett sidhuvud i Word, där jag har en logga längst till vänster, en text i mitten och en logga längst till höger. Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt? Jag lyckas inte få till det.
Mvh och tpf,
14 svar · 492 visningar · startad av @nders
Hepp!
Jag skulle behöva göra ett sidhuvud i Word, där jag har en logga längst till vänster, en text i mitten och en logga längst till höger. Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt? Jag lyckas inte få till det.
Mvh och tpf,
Skapa ett sidhuvud precis som vanligt, sen skapa en tabell i det med tre celler, och i första cellen lägga loggan vänsterjusterad, i andra cellen centrera texten, samt i tredje cellen högerjustera ytterliggare en logga? Lycka till! :D
Du behöver inte blanda in celler alls, det går att lösa med tabbstopp.
Pillar lite med en bild för att förklara mig enklare. ;)
Varför krångla till det för?
Centrera texten, Lägg in bilderna med figursättningen "Tätt" och flytta bilderna dit du vill ha dem bara.
Klart.
Nähä, det gick inte att bifoga filer när man redigerade inlägg... :l
Hur som helst, nyckeln till tabbstoppen är de otroligt snyggt inringade sakerna i listen längst upp.
Enklast är att skriva/klistra in den text du vill ha och sen formattera det hela. Markera all text och klicka i listen där du vill ha ett tabbstopp. Default är att det ligger ett centrerat tabbstopp i mitten, men det tar du enkelt bort genom att klicka på det och dra det neråt ur listen, släpp utanför och det är borta. :)
Klickar du igen på ett tabbstopp som redan ligger där skiftar det från att vara vänsterställt till högerställt resp centrerat - du märker hur texten uppför sig.
Nu är iofs detta en sidfot och jag har jobbat med text, men principen är densamma, trots att det är MS vi snackar om. ;)
Här kommer det massor med svar! :-D
Jag hade faktiskt hoppats på ett svar ungefär som m_soderlunds, som skulle innebära total avsaknad av drag & drop, eftersom jag antagligen kommer att behöva göra detta från en applikation dolt med lite Office-komponenter installerade på en server i de norska skogarna utanför Oslo ;-)
Så, SirPeter, jag fattar ingenting av vad du skriver, men tack för att du ville vara med och leka. *pling* ;)
:stefan:, tack, så gör jag nästa gång jag ska göra det manuellt i ett dokument. Om jag inte lärt mig att förstå vad SirPeter menar.
Jag återkommer med problem (och sannolikt fler frågor.)
Tack!
mvh,
anders
/me misstänker att SirPeters version innebär en halv miljon blanksteg om man inte vill ha loggorna tätt inpå texten, exempelvis i kanterna och texten för sig själv i mitten. ;)
:stefan: skrev:
/me misstänker att SirPeters version innebär en halv miljon blanksteg
Knappast.
@nders>> Infoga den första bilden i sidhuvudet. Högerklicka på den och välj Formatera bild. Klicka på fliken Layout. Klicka på alternativet Tätt. Klicka på OK. Placera bilden där du vill ha den.
Gör sedan samma sak med bild nummer två.
"Placera bilden där du vill ha den" - innebär det som jag tycker det låter, att kunna placera den exakt var jag vill som i ett äkta layoutprogram?
Försökte testa det, men fliken Layout finns inte i min version av Word...
Den där funktionen kan man ju inte leva utan! :o
Men det hette något annat i tidigare versioner, tänk att man glömmer så snabbt... ;)
"Figursättning" kanske?
Tsss, Word är bara för folk som inte kan Quark XPress. :p
Jag använder bara Word när jag måste, annars gör jag allting annat i XPress - då får jag det precis som jag vill ha det, utan "intelligenta" autoformatfunktioner eller irriterande gem som ploppar upp. :e
Försökte testa det, men fliken Layout finns inte i min version av Word...
Nä den finns varken i Word-95 eller Word-97 så du kommer inte att hitta den. ;)
Precis som hypatia säger så hette det figursättning i de gamla versionerna. Fast i ditt fall, eftersom du troligtvis kör med Word-95 med tanke på att du vägrar att uppgradera dina program så måste du lägga till en ram runt bilden för att kunna flytta den som du vill, det togs bort när Word-97 kom. :p ;)
"Vägra uppdatera..." Tsss. :p
Jag uppdaterar när det finns en anledning, som att det slutar fungera eller det kommer funktioner jag vill åt. Någon har sagt att Word har över 10 000 funktioner - vem använder alla dom? :q
Ska jag skriva en snabbtext använder jag Anteckningar som sparkar igång på en bråkdel, är det nåt annat blir det XPress. :)
Tsss, Word är bara för folk som inte kan Quark XPress. :p
Jag använder bara Word när jag måste, annars gör jag allting annat i XPress - då får jag det precis som jag vill ha det, utan "intelligenta" autoformatfunktioner eller irriterande gem som ploppar upp. :e
Det är inte alla som har Quark Express. :( ;)
Vill ha!
Det verkar tyvärr dröja innan jag har möjlighet att testa att göra detta med kod. Jag kommer äntligen in i projektet som släpat sedan i maj, och helt plötsligt så kastar de på mig andra grejer. "Du bare må få dette gjort! Prio en!". ;) :x
Jag återkommer!
Mvh