webForumDet fria alternativet

Star Office

7 svar · 299 visningar · startad av PAN

PANMedlem sedan feb. 2002134 inlägg

Finns det någon här som använder Star Office?
Har upplevt några problem med Writer i Open Office,
främst med att layout ändras när dokument öppnas i Word (punktlistor)
Har Star samma problem?

PAN

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Kan du förtydliga lite mer hur du menar så man kan kolla om det är liknande fel. Jag testkör StarOffice sedan en tid tillbaka för att hitta skillnader och inkompatibilitet gentemot MS Office så det vore intressant att veta mer om såna saker.

Problem

Hej
De problem jag har haft är att ett dokument skapat i Writer (OpenOffice)
som innehåller punktlistor inte ser likadant ut i Word.
Punkt och efterföljande text flyttas ihop( Inte snyggt och ökar inte läsbarheten)
Om en annan typ av punkt än standard har användts
ser den inte nödvändigtvis ut som den gör i write.
En del problem med sidnumreringar i sidfot, har använt formen "Sida av Sidor"
detta har ibland resulterat i att alla sidor har "Sid 7 av 7"
ibland "Sida 1 av 1" och då har nästa fått "Sida 2 av 2" Men som sagt inte alltid, ibland har det fungerat.
Jag har arbetat parallellt i både Write och Word, växlat program i samband med fika eller rast
och inte alltid observerat problemet på en gång det dykt upp. Så om det är vid växling från Write till Word
eller tvärt om vågar jag inte säga.
Övriga program har jag inte testat ännu, och det känns väl inte så jätte aktuellt heller,
om inte write fungerar bättre än så här blir det nog inte ett byte aktuellt för mig.
Men ett tag till fortsätter jag nog att testa write.
Som sagt så är det Open Office jag använt, har du upplevt liknande skilnader i Star Office?

PA

Jag har mest gjort tester åt andra hållet eftersom det handla om en övergång från MS Office till StarOffice och har hittills inte märkt mer än att det strular med makron som är gjorda i Word men det är en känd sak tydligen.
Det där med sidnumrering funkar inte direkt bra i Word heller om man gör på "fel" sätt så det kan mycket väl vara där bristen ligger.
Tyvärr så har jag inte hunnit testa så mycket som jag skulle ha velat göra ännu men under hösten kommer vi att vara fler som gör det inför ett eventuellt byte.

Jag får iaf samma problem med punktlistor när jag gör som du gör även med StarOffice så det är inget som enbart har med Open att göra.

Star / MS Office

Hej
Du skriver att du har koncentrerat dig på tester åt ena hållet, jag tycker nog att det är viktigt
att det funkar åt båda hållen. Ska jag genomföra ett byte av office paket,
så måste dokument som jag skapar för att skicka till andra vara likadana när dom öppnas hos mottagaren,
som i dagsläget troligen har någon version av MS Office, som när jag skapade dom.
Omvänt så vill jag naturligtvis se dokument som skickas till mig i samma skick som dom skapades.
Det är ju så att det inte är bara texten som säger en del om avsändaren.

PAN

Macron

Att macron inte fungerar hade jag hört talas om men det finns möjligheter att göra egna
i både Star och Open sägs det.
Ang sidnumreringen så mistänker även jag det då det funkar ibland.
Hoppas på vidare utbyte av problem o lösningar framöver.
Har Sun någon suport värd namnet på Star?
Är Star fortfarande gratis?

PAN

Jo självklart är det lika viktigt att det fungerar åt båda hållen men just nu har jag enbart inriktat mig på att kolla åt ett håll eftersom jag är ensam om att kolla än så länge.
Star kostar pengar nu men det är mest en symbolisk summa.

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb