webForumDet fria alternativet

Excel: tomma celler resp värden?

8 svar · 1 898 visningar · startad av Dryden

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Sitter med Excel och har en stilla undran.

Har en rad med fyra celler, låt säga C5-F5. Jag vill nu lägga en funktion i cell H5 som kollar om det finns något värde i dessa celler. Om det inte finns något värde inskrivet så skall det i cell H5 inte ligga något värde men om det finns ett värde i någon av cellerna C5-F5 så skall H5 få värdet 1.

Har testat med en if-sats men men men... :OO
Någon?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Re: Excel: tomma celler resp värden?

Dryden skrev:

Sitter med Excel och har en stilla undran.

Har en rad med fyra celler, låt säga C5-F5. Jag vill nu lägga en funktion i cell H5 som kollar om det finns något värde i dessa celler. Om det inte finns något värde inskrivet så skall det i cell H5 inte ligga något värde men om det finns ett värde i någon av cellerna C5-F5 så skall H5 få värdet 1.

Har testat med en if-sats men men men... :OO
Nåon?

Någonting sånt här borde fungera:

=OM(SUMMA(C5:F5)=0;0;1)

Då blir det iofs en nolla i H5 om det inte finns något värde i C5:F5 men det går ju att dölja nollvärden om jag inte minns fel. Kommer inte på hur bara. :)

Det fungerade! Och istället för att den skriver ut 0 så kan den skriva ut "" istället vilket också det fungerade! Tackar!

Nu skall jag dock vara jobbig. Om jag skriver ut ett "OF" eller "S" i någon cellerna som den kollar av så skall också värdet bli 1.

Alltså:
Tom cell = ""
Värdet 1 = 1
Värdet "OF" = 1
Värdet "S" = 1
Värdet "L" = 1

CarlWanMedlem sedan jan. 20036 inlägg

Följande formel skriver "1" om det finns något i aktuella celler och lämnar cellen tom när inga värden finns:

=OM(OCH(C5="";D5="";E5="";F5="");"";1)

Mina två problem som jag postade ovan är nu lösta men jag postar en fråga till.

Sitter med ett område på celler, säg C5:F9, och vill ur detta område söka efter olika textsträngar och skriva ut hur många av varje det finns.

Exempel: har tre olika värden. OF, S och L. Genom att söka igenom området får jag fram hur många OF det finns, ur många S och hur många L det finns. Detta skall sedan skrivas ut i en annan cell.

Hur?

CarlWanMedlem sedan jan. 20036 inlägg

=SAMMANFOGA(ANTAL.OM(C5:F9;"OF");" OF")
Detta ger antalet förekomster av "OF". Om du skall göra beräkningar med resultatet får du nog avstå från "Sammanfoga" och istället göra en anpassad formatering. Vill du ha det som textvärde och dessutom sammanfoga både "OF", "L" och "S" i samma cell går det naturligtvis bra genom att bygga vidare med funktionen "Sammanfoga".

Vill du bara ha antalet förekomster och väljer att ha ledtext i en intilliggande cell räcker naturligvis följande enkla formel:
=ANTAL.OM(C5:F9;"OF")

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det går bra att använda & istället för SAMMANFOGA.

=ANTAL.OM(C5:F9;"OF") & " OF"

XL-DennisMedlem sedan juni 200290 inlägg

Mitt inlägg vill endast påvisa den mångfald av lösningar som XL har att erbjuda.

Fråga 1:
=OM(ÄRTOM(C5:F5);"";1)

För textvärden:
=OM(ÄRTEXT(C5:F5);1;"")

Fråga 2:
Kom ihåg FALSKT = 1 och SANT = 0

Följande formel matas in som en matrisformel (Ctrl+Skift+Enter)

=N(ÄRTOM(C5:F5)=SANT)

Fråga 3:

Antal av varje sort:
=SUMMA(N(C5:F5="OF"))

Totalt antal utan urskiljning:

=SUMMA(N(C5:F5="OF");N(C5:F5="S");N(C5:F5="L"))

Totalt antal med urskiljning:

=SUMMA(N(C5:F5="OF")) & " st av OF" & ", " & SUMMA(N(C5:F5="S") )& " st av S" & " och " & SUMMA(N(C5:F5="L")) & " st av L."

Hm, tror att ovanstående endast är för XL-nördar ;)

Precis dig jag satt och väntade på. :)

Tackar för alla svar. Jag lär återkomma om det blir fler problem. :OO

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)