webForumDet fria alternativet

websida i Access??

8 svar · 231 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Finns det någon möjlighet att på något sätt infoga en fungerande html-sida i en access 2002/XP-databas. Sidan ska vara fullt fungerande inifrån databasen och ska inte behöva öppnas i IE för att fungera. Man ska kunna klicka på länkar, köra alla script och liknande som finns på sidan etc. Explorer måste väl köras i bakgrunden förstås men sidan ska ligga i ett fält i databasen.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Tror inte detta fungera...är nästan 80% säker.. du får allt lära dej ASP eller något annat databas relaterat språk...

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Du har nog missuppfattat vad Access skall användas till AndreasC. Men fråga gärna mer...

Haha, men man vet ju aldrig. Man kan ju embedda alltmöjligt, bilder bl.a. Kanske skulle det kunna gå att lagra även websidor. Men ok, då vet jag ju att det inte går iallafall, det visste jag inte innan. Det man inte vet får man fråga om, så är det :)

källkoden skulle du kunna lagra, fast jag förstår inte varför man skulle vilja det...

Kan man länka till en websida inifrån en accessdatabas då och få upp den i ett explorerfönster? Vitsen med det hela är att jag ska göra ett arkiv med låttexter i html, men jag vill ändå ha alla register och arkiv någorlunda samlade.

Det tror jag man kan, men vad du skulle göra är att (som ovan föreslagits) använda asp för att komma åt innehållet i databasen och presentera det på webben. Det finns eller fanns i a f något som kallades Data Access Pages i Access också som var för de som inte orkade lära sig ASP....

Smidigare skulle nog vara att bara länka till sidan, hur gör man?

Välj hyperlink som datatyp.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)