Hur gör man om man vill ha en visa en graph tex sin(x)?? går det?
excel
6 svar · 460 visningar · startad av P
Excel är ju främst ett kalkylprogram där man t.ex. kan göra olika typer av diagram. Min erfarenhet är att det är mycket svårt att få grafer av kontinuerliga funktioner att se vettiga ut. Det kanske går med lite trixande, men jag tror inte att det är värt besväret. :)
Ett bättre sätt är att plotta ut funktionen med hjälp av ett rent matteprogram som t.ex Maple.. Alternativt om du besitter lite programmeringskunskaper att du helt sonika låter funktionen plotta ut sig i den fjärde kvadranten. Relativt enkelt i Java och C/C++ i lämpligt GUI.
Enkelt
Skapa 2 kolumner.
I första stegar du från 0 till 2*pi i lämpligt steg
I andra räknar du ut sin("första kolumnen");
Nu är det bara att rita grafen (ex. xy-graf).
Jo, det är klart att det går, men när jag har testat att rita grafer av kontinuerliga funktioner i Excel, blir det inte snygga grafer. De blir kantiga och "fula".
XL-Dennis, kan du inte berätta hur man ritar en "snygg" graf i Excel? :)
P, det massor av gratisprogram att ladda hem för att rita grafer av matematiska funktioner, men det skulle såklart vara intressant att få veta om det går att fixa i Excel. :)
Finns 2 (minst) sätt att försöka lösa det på.
- minska stegen mellan varje punkt
- Använda excel's funktion för kurvutjämning (finns som val när du skapar ett punkt diagram
Tack GunnarD! :D
Det blev faktiskt en helt okej kurva, men jag hävdar nog ändå att det finns andra program som är bättre för ändamålet. ;)