webForumDet fria alternativet

Seghet i Mozilla

2 svar · 356 visningar · startad av ashitaka

ashitakaMedlem sedan mars 20012 inlägg

Tjo.

Jag kör Mozilla 0.8, på både FreeBSD och Windows 98. I Windows känns den inte segare än Netscape 4, men i FreeBSD är den extremt seg.

Att växla fönster tar några sekunder, och under tiden ser man innehållet i fönstret ritas upp efter att det varit helt svart en liten stund.

Hur kommer detta sig? Är det bara min dator som har problem, eller är Mozilla ofantligt mycket snabbare på Windows?

(Det beror förresten inte bara på att jag har en seg dator. Opera och Netscape 4 går mycket snabbare.)

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

En bidragande orsak kan vara att Windows har accelererade grafikfunktioner. Det är först när man kör "samma" programvara på Windows och något annat OP-system(typ linux) som man märker detta, och kan jämföra.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

IlyushinMedlem sedan jan. 2000150 inlägg

Kanske en barnsjukdom, FreeBSD lär ju prestera lika bra som Windows med rätt läsare. Det kan nog ha med grafikaccelerationen att höra.

Själv känner jag inte igen problemet, men skulle kunna tro att grafikkortet behöver bättre drivrutiner i FreeBSD för att dess acceleration ska kunna nyttjas. Kör man utan brukar fönstren "rinna ned" istället för att ritas upp direkt.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb