Hej!
Jag har nyligen fått fetband genom Högskolan och tänker då skippa min gamla tjänst på tele2 (56 kb-modem).
Nu vill jag dock behålla min gamla mailadress och då var jag inne i Outlook och ändrade lite, poppade tele2-internetemblemet upp i taskbaren uppe på browsern (så som det var förr). Jag surfar nu med kabelmodem och inte alls, som förr, genom telefonlinjen.
Mina frågor:
Jag kan ta emot post till min gamla adress, men kan inte skicka. Vad beror det på?
Jag undrar om tele2 kommer att ta ut någon uppkopplingsavgift varje gång jag kollar mail eller om de kommer att ta bort adressen helt då jag inte använder deras tjänst längre?
Tack på förhand!
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Aha, du bor på Råslätt! ;)
Din mail kommer sluta funka den dag du säger upp abonnemanget hos Tele2. Om du inte betalar abonnemangsavgift för uppkopplingen har de knappast nån glädje av att ställa upp med gratis mail, eller hur? ;)
Vanligtvis brukar det vara problem med att hämta mail från Tele2 med bredband, men att ändra porten för POP-servern från 110 till 109 brukade lösa det. Men ta emot? Hm...
Däremot är det absolut inga problem att tanka ner mailen från Högskolan - har jag gjort sen -97. :)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
[Redigerat av Q den 22 jan 2001]
Näpp, bor på Österängen, har dock haft problem med anslutningen.
Avgiften är ju bara på 70 spänn/månad, men Vätterhem har ju slutit avtal med Tele2, så Tele2 blir ju kompenserade. Därför borde jag ju egentligen få behålla tjänsten...
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Åfan, finns det studentlägenheter på Österängen? Okej, det sätter det hela i en annan dager.
Jag har också fått Vätterhems erbjudande, fast för vanlig lägenhet, men det kommer jag att skippa - kör redan riktigt bredband via BoNet. ;)
Men du får ju bra fart också, med en direkt förbindelse till Högskolan som det står på Vätterhems websidor. Frågan är då om det är via kabeltv eller lan? Om det är lan (som Kilallén, Epidemin osv) är det hyresvärden som är ansvarig för nätet fram till överlämningspunkten på Högskolan och inte Tele2 - så mitt resonemang från början håller nog! Jag misstänker att ni får äkta nätverk och inte nåt skit via tvjacket - eller?
------------------
Jag bor i vanlig lägenhet på Österängen.
Det är inte lan utan kabelmodem (via tv-jacket ;)) Jag är dock nöjd hittills...bätter än 56 k som går på minutkostnad!!
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Nu hänger jag inte med längre. På Vätterhems websidor står det studenter inskriva vid HJ och med eget hyresavtal med Vätterhem - har du nåt speciellt avtal alltså?
Men då gör jag en kovändning och påstår att Tele2 trots allt finns med i bilden fortfarande. Du borde ju fått nåt slags papper från Vätterhem med info - står det nåt där? Annars kan du ju kolla med Tele2 direkt - om de nu vet hur det ligger till med Vätterhems studentuppkopplingar.
Vilka hastigheter rör det sig om? *nyfiken*
------------------
Hänger du med nu då: jag är programstudent vid HJ och har ett eget, inte ett i andra hand, kontrakt med Vätterhem.
Jodå, vi har fått info, men inte just på den här specifika frågan.
De hastigheter det rör sig om kan jag inte säga exakt (in- och uthastigheter), men jag surfar ju över Sunet, så där rör det sig om 2 Mbps.
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Jo, jag har också ett "eget" kontrakt med Vätterhem, men står det specifikt att det är ett kontrakt för studenter? Dvs ett hus med bara studenter eller nåt sånt?
Jag vart lite sur när jag läste om att studenter med egna kontrakt (som det stod) skulle få så mycket snabbare än vi med vanliga hyreskontrakt, men där var Vätterhem hårda. Inget specialkontrakt - ingen snabbare och billigare uppkoppling, trots att jag är hur mycket student som helst.
Därför trodde jag det bara var Råslätts "studentgetto" som skulle få den sortens anslutning.
------------------
Nej, det behöver inte vara ett hus med bara studenter. Här på Österängen gäller det att du (1) är programstudent och (2) står som kontraktspart i hyresavtalet med Vätterhem. Då får du surfa genom Högskolan, i annat fall blir det Tele2:s betydligt dyrare (och sämre) tjänst som får användas.
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg VA? Till mig sade de att det var kört eftersom jag inte bodde i en lägenhet med speciellt studenthyreskontrakt! Va ända in i helvete... x(
Så istället för 70:- via Sunet pröjsar jag nu 249:- för BoNet... *svär ve och förbannelse över klåparna på Vätterhem*
Eller gäller det bara vissa områden tro? *bor på Torpa*
Tele2s alternativ sorterade jag bort direkt - internt ip, 512k, massa strul med den tjänsten i Nässjö...
------------------
Det låter väldigt mysko det där...fast har Torpa redan kopplat upp sig till Sunet? Först är ju Österängen och Centrum lite senare.
------------------
Johan
"Avgift för studenter inskrivna på ett program vid någon av Högskolorna i Jönköping och med eget hyresavtal med VätterHem"
Så står det på Vätterhems hemsida och inget annat. Är du programstudent, har du förstahandskontrakt med Vätterhem och har din bostad kopplat upp sig via Sunet till Högskolan (förutsatt att avtalet omfattar det området), ska även du kunna surfa genom kabelmodem för 70 spänn i månaden!
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Nä, City kommer i mars nångång, men BoNet har varit här så nu är jag ju bunden ett år...
Jo, jag sitter just och glor på den websidan... Fast jag tolkar "eget hyresavtal" som ett speciellt sorts avtal, typ de som fanns på Port West osv. Dessutom är det precis så fanskapet på Vätterhem sa när jag ringde och undrade i höstas! x(
------------------
Om du kollar på hj:s hemsida och sedan it-enheten (eller helpdesk) står det att den 29 januari har Vätterhem infomöte ang. bredband för studenter. Där kan du nog få svar på dina frågor.
Är det som du säger, ja, då har väl jag haft riktigt tur då. Fast varför ska jag inte få tillgång till det? Ser man det rent ekonomiskt, tjänar de trots allt mer på mig eftersom jag precis som alla "vanliga" måste betala hyra 12 mån om året och inte 10 eller 11. Det vore ju ren diskriminering annars - som i ditt fall. Är man student, ska man, oberoende hur man bor, ha tillgång till internet förutsatt att man har avtal med vätterhem.
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Okej, då verkar de inte ha nån annan sorts fysisk anslutning för studenter, vilket var det jag trodde. Men jag får väl gå på mötet och höra efter.
Framförallt ska jag ringa dem i morron! §jr
------------------
Då får du allt ta och berätta för mig hur det gick!
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Nu är jag riktigt förbannad! Ringde Vätterhem och sa som det var, deras erbjudande var ingen höjdare, studentvarianten trodde jag inte jag kunde använda (ringde dessutom i somras/höstas och frågade!), nu är jag bunden till BoNet i ett år till 249:-/månad där jag istället kunde haft 70:-/månad via Högskolan och Sunet...
Jaha, det var ju tråkigt, du är välkommen om ett år, var beskedet jag fick! Jag antydde lite fint att Vätterhem kunde ju stå för mellanskillnaden men inte...
Han tyckte jag skulle komma på informationen på måndag och det ska jag faan göra! Det är tydligen samme kille jag snackade med som ska hålla i det...
Vad säger herr juristen? ;) Jag tycker det är solklart, jag fick fel information från dem och har på grundval av det skaffat ett dyrare alternativ - de borde stå för mellanskillnaden, eller?
------------------
[Redigerat av Q den 24 jan 2001]
Jag tycker så klart att du har rätt, fast det verkar inte som om lagen är lika rättvis. Det hela krånglas ju till lite grann i och med att du skaffat dig en annan tjänst och i och med att du inte har något avtal med Vätterhem (vad gäller bredbandstjänsten).
När någon marknadsför en tjänst eller vara har denne ett ansvar att inte lämna felaktiga uppgifter. Förutsättningen är att de felaktiga uppgifterna kan antas ha inverkat på köpet. Så är det ju i detta fallet, jfr. 9-10 §§ Konsumenttjänstlagen.
Enligt ovan sagda borde alltså Vätterhem vara ansvariga för sitt misstag.
Å andra sidan har du ju valt en annan tjänst, jag kan dessvärre inte bilda mig någon uppfattning om den situationen - huruvida Vätterhem ska stå för skillnaden - men de borde åtminstone enligt god sed göra det!
------------------
Johan
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Annars skickar jag ARN på dem! §jr
Som sagt, få se vad de säger på måndag - Christer Ask (som jag pratade med) är tydligen VD för Vätterhem... ;)
Du ska inte gå dit då?
------------------
Nej, inte nu när min postserverfråga löst sig - jag kopplade min högskoleadress till outlook (dvs när man skickar) och då har ju saken löst sig!!
------------------
Johan