Undrar bara ifall man kan sätta animationer på objekt i en Access-databas? Jag har ett bundet ole-objekt fält med en bild som är unik för varje post, en ny bild kommer alltså upp för varje post man öppnar. Jag skulle vilja ha en liten animation på bilden istället för att den bara visas direkt, precis som man kan ha animationer i PowerPoint. Går detta?
Animationer i Access ??
6 svar · 258 visningar · startad av AndreasC
Jag fick en idé hur jag skulle kunna lösa detta med jag vet ändå inte om det kommer att fungera. Man kan ju klistra in bilder och infoga objekt i ett ole-fält. Jag tänkte då om man skapar själva animationen i PowerPoint och sedan sparar den för att sedan infoga det i den aktuella posten i accessdatabasen. Är detta möjligt och isåfall, hur gör jag?
Vad jag är ute efter är att bilden i detta olefält ska visas i form av en rullgardin. Den ska alltså komma upp bit för bit uppifrån och ned, istället för att bara visas som en statisk bild.
Tror inte det går att använda en PowerPoint-animation men Flash-animationer fungerar bra om det kan vara ett alternativ.
Jo, det skulle man visst kunna göra, problemet är bara att jag tyvärr inte är så bra på Flash och dessutom så har jag det inte. Dåligt av Microsoft att man inte kan använda presentationer i Access. Jag testade med att infoga ett objekt i ett bundet ole-fält och i listan där så fans PowerPoint Presentation med. Jag infogade en sådan och då kom ett tomt PowerPoint-dokument upp i fältet. Men sedan vet jag inte hur jag ska göra. Jag testade att klistra in en bild i dokumentet, innifrån Access då, men det verkade inte fungera. För övrigt så kan man redigera dokumentet precis som i PowerPoint. Några teorier om detta?
Jag har lyckats med att lägga in en bild nu och angett en animering för den. Problemet är att animeringen inte visas förän man dubbelklickar på ole-fältet. Kan man få animationen att spelas upp i olefältet när man öppnar posten utan att presentationen så att säga är aktiverad eller markerad?
Jag har inte PP installerat så det är nog därför jag inte får med det i listan.
Om den animeringen fungerar som flash-animeringen så borde du i designläget få upp en del alternativ när du dubbelklickar på objektet.
I flashobjektets fönster så kan jag välja saker som play, loop m.m. men det kanske inte finns i ditt fall.
Sedan måste nog animeringen ligga i en kontroller (eller vad det kallas) som kan aktiveras vid, t.ex uppstart. I designläge vid val av egenskaper står det i vilka lägen den kan aktiveras. Ibland om det blir krångligt att kontrollera beteendet på ett objekt, så brukar skapa ett formulär för just det objektet.
Access är i mitt tycke lite krångligt så snart man vill göra något som avviker från guiderna och kräver nog att man kan en del skriptande.
Det blir mest "Test and Trial" som gäller :)
[Redigerat av FlashX den 24 aug 2001]
Du sa att ifall man öppnar egenskaperna för en kontroller så kan man se vilka olika lägen den kan aktiveras i. Jag öppnade egenskaperna för ole-fältet jag använder och det finns ju en hel del events, t.ex. On Enter, On Click osv. Kan detta användas, kan jag isåfall fortsätta att använda ole-fältet jag använder nu och kan man skriva kod för On Enter som kör PowerPoint-animeringen vid öppnande av post? Hur ska isåfall denna kod se ut?