Jag har ett problem där Office Word (2010) inte längre sorterar åäö som det ska utan tolkar dessa som aao vid kopplade utskrifter. Detta medför problem när vi ska få utskrifter, i det här fallet adress-etiketter, sorterade och utskrivna i bokstavsordning. (en lång historia varför det är viktigt att de kommer i rätt ordning :)....)
Vi genererar etiketter från en kontaktlistor som finns i excelformat eller från Outlook.
Bifogar en bild som visar den sortering som blir när jag soterar adresserna på ortsnamn a-ö.
Detta problem har uppstått senaste tiden. Och jag är osäker på om problemet uppstått pga något jag gjort eller kanske genom någon uppdatering eller liknande.
Jag har försökt hitta någon inställning för sortering, men hittar bara språkinställningar och de är inställda på Svenska i alla program som påverkar processen.
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg Har du kollat på språkinställningarna i Windows?
Jo, och de står på Svenska på de ställen jag kan någon inställning hitta.
Du förstod att Hulken vill att du skall titta i Windows kontrollpanel, Inte office?
Om du redan kollat det. Gå till Excel och se hur din tabell sorteras inom excel. Dvs kolla om problemet är Word eller alla officeprogram.
Extra koll, se vad som händer om du sorterar filer i utforskaren. Hur beter sig ÅÄÖ?
tack för alla tips :)
Jo, jag förstod att det var i Windows det var där jag kollade.
I excel fungerar sortering A-Ö, och i Utforskaren sorteras också A-Ö korrekt.
Men jag har upptäckt ett till ställe där sorteringen av ex. mappar inte längre tar hänsyn till ÅÄÖ. Det är i programmet Adobe Bridge. Där tolkas ÅÄ som A. Här har sorteringen tidigare fungerat som den ska.
Ok, då vet vi nästan säker att det är i word.
Nästa test:
Skapa en liten tabell i Word
Skriv in några texter, inkl åäö (använd din fantasi)
Hur sorteras den (tabellverktyg, layout, sortera)?
Du kan även leka med inställningarna under
tabellverktyg, layout, sortera, knappen avancerat
En annan variant är att Markera tabellen och ändra språk (Granska, stavning och gramatik)
Hursomhelst, språket i dokumentet spelar roll.
Är det alltid samma mottagningsdokument eller skapas det på nytt?
Vilket språk har ett tomt dokument som öppnas?
Jag orkar bara inte göra i ordning en fejkad adresslista för att kolla men dokumentets/formatmallens inställningar känns som en ganska trolig felkälla
Rapportera gärna tillbaks oavsett om du löser det
****ED****
Kolla gärna språket i Excelfilen också (F7). Excel sorterar ju rätt oavsett språkinställningar, men word kanske plockar över själva språkinställningen och sorterar fel.
Ähh, kunde inte motså.
Skapade en excelfil och får samma resultat som du:
Hela excel är jättesvenskt
Hela word är jättesvenskt
Hela mottagardokumentet är så svenskt att Jimmie Åkesson glasögon skulle imma igen.
Men sorteringsordningen är engelsk och det går inte att ändra.
Nejdu. Det enda som verkar fungera är att sortera färdigt i excel innan man kickar igång word. surt
Tror att det är mail merge man skall googla på, men jag hittade inget vettigt.
Mycket märkligt.
Jag kommer inte heller längre än så heller. Av någon anledning så kan inte "Välj mottagare"-listan i word sortera som den ska.
Tack i alla fall för undersökningen. :)