Hej jag har kört fast!! Jag håller på att göra en formel för ett bemanningsschema. Det är tre personer som skall arbeta på 4 olika avdelningar på ett sjukhus. Jag har använt ANTAL.OM för att räkna ut hur många gånger respektiva person arbetar, men nu ska jag även räkna ut hur många vardagar och helger respektive person arbetar. Jag använde ANTAL.OM men jag fick felmeddelande att det var för många argument så här ser min formel ut:
=ANTAL.OM(B32:B33;B25:B29;B6:H22;B11:B15;B4:B7;"GG") GG är en person
Tacksam för all hjälp.
Mvh
Lasse
metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg Du får nog dela upp det i flera funktionsanrop och summera dessa. ANTAL.OM tar bara två argument; område och villkor.
=ANTAL.OM(B32:B33;"GG")+ANTAL.OM(B25:B29;"GG")+ANTAL.OM(B6:H22;"GG")+ANTAL.OM(B11:B15;"GG")+ANTAL.OM(B4:B7;"GG")
Ändra:
Välkommen till webForum förresten :)
Hej hur flyttar jag till webForumet? Tack för ditt svar men det ser ut som att med den formeln så räknar den inte ut alla avdelningar eller är det detta ANTAL.OM(B6:H22;"GG"?
Antal.OmF ??
Hej igen.
Jag ska räkna ut om GG arbetar övertid= 5 arbetsdagar av 7 i snitt men jag får inte till formeln. Det är ju <5 och sen ="JA" om det överskrider 5 men hur skriver jag det i funktionsformeln?
Tacksam för svar.
L