webForumDet fria alternativet

Rädda Favoriter Firefox

1 svar · 693 visningar · startad av Bendro

BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Min win7 dator la ju av nyligen så jag har dammat av min gamla XP-burk.
Har hårddisken från win7 som en extern hårddisk för att rädda icke backupade filer etc. Men...hur räddar jag de favoriter jag hade i Firefox på win7 burken?

Har hittat att man tydligen skall leta efter filen places.sqlite...men om jag läst rätt så kan jag inte bara flytta över den för då skriver jag över den favoritfil jag har på XP maskinen. Och det vill jag inte göra, jag vill komplettera så de två blir en. Går det att lösa på ett smidigt sätt?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

FF har stöd för flera profiler, vilket du kan använda till din fördel i detta fall. Du kan kopiera över hela din gamla profil och köra den sida vid sida. Sedan kan du exportera bokmärkena inifrån FF.

Montera den gamla disken. Troligen är det bäst att stänga ner FF under denna procedur.

Gå till följande mapp (Den nu externa disken, win7)
x:\Documents and settings\Användarnamn\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles
Där finns en mapp som heter en hög bokstäver och siffror följt av .default. Kopiera denna till.
c:\Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles (XP)

Samma sak från
x:\Documents and settings\Användarnamn\Local\Mozilla\Firefox\Profiles (Win7)
till
c:\Documents and Settings\Användarnamn\Local Settings\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles (XP)
Det är lätt att ta gå vilse bland sökvägarna på grund av snarlika namn, så se upp med vad du kopierar var. (Så länge du har kvar originalfilerna är det ju förstås trivialt försöka igen om du misslyckas, men ändå.)

Vet ej om detta är tillräckligt för att FF ska känna av profilen vid nästa uppstart. Eventuellt behöver du även redigera c:\Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\profiles.ini

Om filen såg ut typ så här:

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/12345.default

så bör du redigera den så den ser ut typ så här.

[General]
StartWithLastProfile=0

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/12345.default

[Profile1]
Name=backup
IsRelative=1
Path=Profiles/67890.default

Alltså, ändra StartWithLastProfile till 0 så att du får upp en meny samt skapa en sektion åt din nykopierade profil.
12345 = det ID som din lokala profil använder, och 67890 = det ID som din backupprofil använder.

Om du lyckas med allt det där så kommer den enkla biten sen. Bokmärken, Organisera bokmärken. Import och export i verktygsraden. Exportera HTML. Sedan starta med den andra profil och gör det samma sak men välj importera HTML.

Lycka till.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)