webForumDet fria alternativet

Skapa PDF...

13 svar · 2 262 visningar · startad av civilpolisen

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009872 inlägg

Min kund anlitar en reklambyrå som har skapat deras presentationskatalog i PDF format i lite olika språk.

Katalogen blir normalt 1.3 MB stor, för webben.
Men senast fick jag fem kataloger, där tre var 22 MB...
Jag sa att det var lite mycket att lägga på hemsidan och reklambyrån fick omläxa. De sparade nya PDF-er men bara till 6-7 MB...

Hur skapar jag PDF-er av dessa...?? Jag har försökt, men det blir samma antal MB. Dessutom, katalogen är i olika uppslag och när jag skapa PDF-er blir det enskilda sidor...

Nån som besitter kunskap inom detta? Kanske tips på mjukvara?
De jag har verkar inte räcka hela vägen... Eller så är det mig det är fel på, det kan inte uteslutas!! :-)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Här finns en del tips och gratisprogram att testa.
http://pdf-organizer.software.informer.com/

Kalas!! Ska kolla...
Tack!! :-)

b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Är det nåt annat du undrar över nu än vad du fick svar på i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=182065?

Annars kan du ju testa med de svar du fick där och kolla om storleken blir mindre. Jag kom även på att fördel med http://www.freepdfconvert.com (svar #2 i den tråden) i fall andra undrar över sätt att skapa pdf är att det inte behövs något program som tar upp utrymme på hårddisken och behöver installeras om när du byter operativsystem eller om det skulle bli något fel på din dator.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Din fråga är lite virrig. Vad, exakt, menar du med...

Katalogen blir normalt 1.3 MB stor, för webben.
Men senast fick jag fem kataloger, där tre var 22 MB...

Att skapa pdf-filer är precis som när man skapar andra filer. Allt hänger på bl.a. upplösning av bilder, antalet sidor osv. Är katalogen omfattande med många bilder, så blir det följaktligen en stor fil.

Du måste förklara bättre.

Nej, jag skriver dåligt.
Det är samma katalog, fast med olika text, på olika språk.
De kataloger på 22 MB är för tryck, så de är säkert korrekta, fast i fel sammanhang.

Svårt det där att fatta sig kort och samtidigt utesluta missförstånd!! :-)

b242569 skrev:

Är det nåt annat du undrar över nu än vad du fick svar på i tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=182065?

Annars kan du ju testa med de svar du fick där och kolla om storleken blir mindre. Jag kom även på att fördel med http://www.freepdfconvert.com (svar #2 i den tråden) i fall andra undrar över sätt att skapa pdf är att det inte behövs något program som tar upp utrymme på hårddisken och behöver installeras om när du byter operativsystem eller om det skulle bli något fel på din dator.

Trådarna r förvillande lika, jag är benägen att hålla med.
I den förra tråden letade jag efter ett PDF-verktyg som inte skrev URL och datum i PDF-en... men det var visst en inställning i FireFox.

I denna tråden letar jag efter ett PDF-verktyg som kan förminska en befintlig PDF...
Ja, förvirrande lika, men jag vet inte, sparka igång en gammal tråd är kanske bättre...??

Testade tjänsten free pdf convert.com :

Det blev en zip-fil på drygt 6 MB, med .doc-ändelse.
Det blev två sidor, den första blank, den andra bild + lite text...
Jag är benägen att skita i detta om det nu ska vara så himla svårt!! :-)

Ja............................... men det är väl mig det är fel på då!!! :-)

Om det är ett dokument med ändelsen docx (jag tror att det är det enda jag testat) får du klicka på Download your file och sen på Öppna. Då får filen ändelsen .pdf (utan url och datum) men hur kan den förminskas från 22 till 6 MB?

Man kan högerklicka och välja Skicka till komrimerad mapp. Då minskar storleken något men inte i de propotioner det verkar som att du önskar.

Nej...
Jag skriver dåligt, ursäkta mig!!

Filen ska vara på 1.3 MB. Det är den på de andra språken.
Reklambyrån gjorde filer på 22 MB. Jag sa att ni måste göra dom på 1.3 och fick filer tillbaka på 6-7 MB, lite olika på olika språk. Det är tre språk som åsyftas, även dessa tre PDF:er...

Kanske detaljer i sammanhanget, men det är som det är.
Jag har inte lyckats förminska något dokument alls.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

civilpolisen skrev:

Nej...
Jag skriver dåligt, ursäkta mig!!

Filen ska vara på 1.3 MB. Det är den på de andra språken.
Reklambyrån gjorde filer på 22 MB. Jag sa att ni måste göra dom på 1.3 och fick filer tillbaka på 6-7 MB, lite olika på olika språk. Det är tre språk som åsyftas, även dessa tre PDF:er...

Kanske detaljer i sammanhanget, men det är som det är.
Jag har inte lyckats förminska något dokument alls.

Du skriver inte dåligt. Men du förklarar jävligt dåligt.
Ingen orkar försöka förstå vad det är du menar.

Det finns nog inget pdf-verktyg som minskar storleken på en pdf-fil utan att minska kvaliteten. Antagligen är det väl rubriker och brödtext med olika storlek samt kanske även bilder.

Om det bara är text så går det att skapa en fil i anteckningar med ändelsen txt och kopiera över all text från pdf-filen (man får kolla igenom så att det blir nya stycken på samma ställen som i ursprungsfilen samt använda format om man vill ändra storlek, typsnitt etc, men det blir nog samma i hela filen). Därefter får du omvandla txt-filen till en pdf-fil enligt hur du brukar. På det sättet minskas storleken, men det kan inte bli bilder och all text är i samma storlek och typsnitt. Du kan ju testa med det och se om kvaliteten på de nya pdf-filerna är OK, annars tror jag som sagt inte att det går.

Kom nu på att förutom Anteckningar finns under tillbehör WordPad. Om du kopierar innehållet i pdf-filen till ett WordPad-dokument blir det olika textstorlek på rubriker och brödtext, ser lite bättre ut än att gå via Anteckningar men inga bilder visas och man måste kanske formatera styckena innan man omvandlar det till en ny pdf-fil.

Det blir då betydligt mindre storlek än ursprunget, dock lite större än att gå via Anteckningar och nog reduktion av kvaliteten (inte exakt samma utseende som innan).

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Ett knep jag har hittat för att banta PDFer är att öppna dem i Reader (eller Acrobat) och välja Skriv ut, sen Adobe PDF som "skrivare". Då får man ner storleken markant och kan även få ner den ytterligare genom att experimentera med utskriftsinställningarna (öka kompression på bilder, etc.)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)