webForumDet fria alternativet

Bytt från Outlook till Thunderbird. Encoding?

3 svar · 692 visningar · startad av andn

andnMedlem sedan dec. 20103 inlägg

Hej,

Jag har tröttnat på Outlook och bytt till Thunderbird sedan ett par dagar tillbaka. Det fungerar bra men nu har jag tyvärr fått någon typ av encodingproblem.

Ett mail jag skickat till en kontakt kommer tillbaka så att min del av konversationen har trasiga 'åäö'. Hans svar är inte trasigt. Så här ungefär:

Kanon, ses då!

/<min kontakt>

>Jag ser fram mot vårat möte!
>
> Vänliga hälsningar
> <mitt namn>

Jag testade att dra iväg mitt mail till en alternativ adress jag har och då såg encodingen bra ut. Finns det något sätt att ta reda på vad som gått fel? Kan jag ens veta att det gått fel 'hos mig'? Standardteckenuppsättningen för både inkommande och utgående e-post är satt till ISO 8859-1 (Latin-1) i min Thunderbird. Är det bra? Borde jag sätta om till UTF-8 kanske?

Hoppas att någon encodingräv läser det här och vill ge mig lite tips om det här + gärna även vad jag borde läsa på om för att vara allmänt mindre lost i den här frågan :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

UTF-8 brukar ju vara standard ofta, prova

Efter att ha undersökt headers från ett urval av mina kontakter verkar det som att de flesta mailklienter faktiskt encodar sina mail explicit med ISO 8859-1. Vidare framgår det av headern till mailet som där min del i konversationen dyker upp med 'åäö'-problem att det är skickat från en iPhone och encodat med UTF-8. Thunderbird tolkar också mailet som har problem som UTF-8 så på min sida ser allt bra ut. Går man längre tillbaka i mailhistoriken hittar man ungefär det här (där jag har givit mig själv namnet A och min kontakt namnet B):

Mail 1: B -> A: ISO 8859-1: inga problem med åäö
Mail 2: A -> B: ISO 8859-1: inga problem med åäö
Mail 3: B -> A: UTF-8: problem med åäö MEN BARA i den del som är från mail 2.

Något går alltså troligen snett vid encoding från ISO 8859-1 till UTF-8 på min kontakts iPhone, min del av konversationen från Mail 2 får problem, han skriver sitt svar (utan problem) och mailet hamnar hos mig där det helt riktigt tolkas osm UTF-8.

Det som fortfarande är underligt är att t.ex. å som Ã¥ tycker jag tyder på någon typ av UTF-8 grej (två bytes för å istället för en byte) som tolkas felaktigt som ISO 8859-1. Stämmer inte riktigt med det jag listat ut via headers alltså. Mystiskt. Problemet är hur som helst med största säkerhet inte hos Thunderbird = jag sover åter gott om natten!

dubbelpost

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)