webForumDet fria alternativet

Excel-formel igen!

5 svar · 1 563 visningar · startad av gerryanders

gerryandersMedlem sedan sep. 20106 inlägg

Hej!

Jag skrev här för ett tag sedan och frågade om en formel för procentuell förändring.

Nu till nästa fråga...

Ponera att vi har en portfölj/kassa med startvärde 100kr. Denna portfölj ska fyllas på med 100kr varje månad och för varje månad ska jag även kunna mata in den procentuella förändring som skett.
Hur skriver jag en formel för detta ??

//Anders

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det fanns väl med i tydals uppställning?

Ooops såg nu att det var StefanBergfeldt som hade skrivit lösning
Men viist hade tydal gjort något liknande med månadsförändring?

Var hittar jag dessa ?

//Anders

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Hej Anders

Förstår inte riktigt din fråga. Vad menar du med "för varje månad ska jag även kunna mata in den procentuella förändring som skett."? Vad ska detta ge för effekt?

Kan du ge ett exempel på vad du matar in och vilket önskat resultat det ska ge?

Man skulle t.ex. kunna göra en tabell med följande kolumner.

Månad | Total  | Insättning | Ränta | Räntesats Månad

Låta användaren skriva in Insättning och Räntesats (t.ex. 0,01 för 1%) för månaden och ah följande formler:

Totalt = Total från månad innan + Insättning + Ränta
Ränta = Total från månaden innan * Räntesats

Är det nått liknande du är ute efter?

Hej!

Ja det var "Totalt = Total från månad innan + Insättning + Ränta" som jag var ute efter men jag TROR jag lyckades lösa gåtan själv igår kväll :)

Kan detta vara något ?

Mån | Förändring | Värde
Jan | 0% | 100
Feb | 5% | =(C2+100)+((C2+100)*B3)

..om vi antar att månadsinsättningen är 100.

P.S. Jag håller på med en uträkning gällande fondsparande under de 10 senaste åren och vill då även kunna jämföra engångsinsättning med månadssparande.

//Anders

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Hej det gäller att du tänker rätt där, om "förändring" = årsränta så ska du ju inte lägga på den på varje månad. Och du ska ju inte lägga på ränta på den 100 som satts in denna månad.

I verkligheten fungerar det olika på olika konton, ofta beräknas räntan varje dag så en dag senare gör skillnad. Och gäller det fonder så kanske du menar nått helt annat med "förändring" eftersom så vitt jag vet köper man andelar i fonder och deras värde förändras. Då måste man räkna hur många andelar man får vid varje insättning och basera värdet på hur mycket varje andel är värd och hur många andelar man har.

Och att ha med insättningen i formeln gör det väldigt svårt att ändra om det är en annorlunda insättning en månad jämfört med mitt exempel där det bara är att ändra för varje månad.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)