webForumDet fria alternativet

Jag kör Office 2010

20 svar · 1 586 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Så häromkvällen fick jag ett felmeddelande när jag tog ut en Excelfil :(
Tänkte det här borde jag varlsa SEB om så de vet! :OO

corupt fil osv

Idag kom svaret:

Svar SEB-Internetsupport

Hej!
Tack för ditt meddelande.

Office 2010 finns bara i Beta än så länge och väntas släppas i skarp version först i juni i år. Den här typen av problem är sånt som kan uppstå om man kör en Beta version.

Med vänlig hälsning
SEB
xxx

Ungefär, där har du din dumme fan för att du testar programvaror! :q

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Jag hade också precis samma fel.
Har inte testat om jag kunde öppna filerna i en tidigare version än.
En annan nackdel med Office 2010 är att man inte kan synkronisera sin SonyEricsson telefon mot Outlook. Funderar starkt över att avinstallera det och lägga in förra versionen.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vad för svar hade du förväntat dig av Lena, som sitter som it-ansvarig på SEB:s intranät? :p

Javisst kanske är det naivt! Vad vet jag. Jag hade förväntat mig ett litet tack för att jag i ett tidigt stadium levererade en felrapport. Filen går bra att öppna i Off2003 (kör paralellt).
Men framåt vill jag!

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Svara på mailet och säg vad du tycker.

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag kanske tänker bakvänt men Office 2010 är ju inte färdigutvecklat (är det inte därför det heter beta?) och kanske ändrar något så att det fungerar när det släpps? Om SEB då trixar med något för att det ska fungera idag så blir det onödigt arbete. :)

Poteta har en point där. Visst kan det vara så att något förändras till start. Om man sedan inte rapporterar fel eller brister, när blir då en produkt eller det som skall köras i den, klart!
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig lite oklart kanske. Visst kan jag svara tillbaka till SEB. Skall så göra.

Rättelse omhändertas!

Nu fick jag ett svar från SEB.
Jag tycker att det är ett bra svar och lyfter fram hur viktigt det är att rapportera fel. :OO

Rubrik: Fel i Excelfil

Meddelande: Svar SEB-Internetsupport
Bäste Lennart!
Tack för ditt meddelande.

Jag vill börja med att säga TACK! det är tack vare personer som dig som vi har möjlighet att utvecklas.

Det är självklart att vi testar våra tjänster innan vi implementerar dem i vårt system. Tyvärr händer det ibland att konflikter uppstår i någon applikation med tanke på att program uppdateras och nya versioner av program lanseras.

Jag beklagar att det tidigare kontakt du haft med oss missuppfattades på ett så tråkigt sätt. Självklart är vi tacksamma för de synpunkter och förslag till förbättring vi får från våra kunder, utan era tips och synpunkter skulle vi nog stanna i vår utveckling.

Vi är oerhört tacksamma för din observation och ber dig att gärna fortsätta rapportera till oss om du stöter på patrull. Återigen så vill jag beklaga det som har hänt och hoppas på att du är medveten om hur viktiga dina synpunkter är för oss.

För att avrunda vill jag även meddela att vi är medvetna om konflikten i Excel 2010 och arbetar för att lösa det inom en snar framtid.

Med vänlig hälsning
SEB

Så hoppas vi på att det blir rätt i alla ändar säger Lasp :OO

PezzenMedlem sedan feb. 2001197 inlägg

Det är nästan så att det där svaret allena kan få en att börja fundera på att byta bank :)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Egentligen är ju hennes svar korrekt, eftersom en Beta är just en Beta. Man hade ju kunnat se ett lite mer intresserat svar (som det efterföljande), men rent tekniskt så har hon ju rätt.

Gnäll inte så jävligt.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Har du provat att välja spara som och välja ett äldre format?

>nitro2k01 Om du menar jag, som skulle spara i gammalt format! Så skrev jag att det var inga problem att läsa filen i Off2003.
Jag lämnar tråden här och håller i princip med OveRRidE, att jag inte skall gnälla så jävligt.
Jag vet att jag har ett bra liv, har gjort vad jag ska, men kan ändå få lov att ha synpunkter på hur det kan bli bättre.
Men skit i det och godbye.
Blir så less, när man kritiseras, för att man vill ha det bättre för oss alla. :OO

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Och jag antar att ditt mail till SEB var jättesnällt och trevligt? Med tanke på hur du gärna målar upp domedagsscenarion för i-landsproblem i vanliga fall, så har jag inte svårt att se att du skulle kunnat få ett än otrevligare svar än det du faktiskt fick.

I vilket fall som helst, hennes svar kunde ha varit mer professionellt.

Jag förstår OveRRidE, jag kan vara ganska spydig i mina kommentarer, för att Ni andra här på wF skall får en förståelse varför jag tar OveRRidE´s kommentar allvarligt lägger jag in den fullständiga kommentaren till SEB här:

*Rubrik: Fel i Excelfil

Meddelande: Vill bara tala om att det går bra att ta ut en Excelfil från kontohändelser.
Den går bra att läsa in i Excel 2003 men inte i Excel 2010!! Texten på felmeddelandet :
The file is corrupt and cannot be opened.

Bara för Er information. Jag vet inte när MS Office 2010 släpps, men det skall vara OK. ;-)*

Om detta är att "ta i" så vet jag inte vad?
Exakt inklistrat som det sändes till SEB från mig :h

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Lasp, vad jag menar är att du xunde valt Excel 2000-format eller vad som nu är snäppet under det senaste formatet. Det senaste "utdöda" formatet helt enkelt.

>nitro2k01, som du ser , om du läser, så fungerade filen i Office 2003 som jag har parallellt i maskinen. Inga problem. Vad jag ville var att tala om att det blev fel när jag öppnade filen i Office Excel 2010, dessutom med texten Corrupt!.
Min tanke var att varsla om detta, inte beklaga mig.
Trodde att jag hade klargjort detta tidigare!
Svårt detta med att utrycka sig klart!

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Lasp skrev:

Min tanke var att varsla om detta, inte beklaga mig.
Trodde att jag hade klargjort detta tidigare!
Svårt detta med att utrycka sig klart!

Du borde lära dig att använda utropstecken. Dina meningar är ofta "stakande", osammanhängande och efterföljs ofta av ett eller flera utropstecken. För många nätanvändare inklusive mig själv kan det se ut som att du "skriker" eller "beordrar".

Ett mail till SEB kunde lika gärna ha sett ut enl. följande.

"Hej,

jag vill bara uppmärksamma er på att excelfilen man kan plocka ut från kontohändelser inte fungerar i Excel 2010. Jag vet att programmet fortfarande är i betastadiet men det kan vara värt att hålla ögonen på Excel 2010 så ni är beredda när det släpps.

Tack."

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag hade nog hellre rapporterat det till MS som ett fel i excel 2010. Det finns ju en minimal chans att ditt fel inte upptäckts tidigare och därför inte finns med i deras, antagligen gigantiska test-svit.

Jag har nu fått ett personligt svar från SEB, så jag anser att tråden är avslutat och att vi kan se fram emot intressanta saker på SEB som internetbank!

Samtidigt måste jag hålla med Phorher, att hans välskrivna formulering, med facit i hand, är betydligt bättre än min, skriven kanske lite i frustration, men det är alltid enkelt att vara vis i ett senare skede!

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Lasp skrev:

Samtidigt måste jag hålla med Phorher, att hans välskrivna formulering, med facit i hand, är betydligt bättre än min, skriven kanske lite i frustration, men det är alltid enkelt att vara vis i ett senare skede!

En vis man, vill minnas att det var min käre mellanstadiemagister J-W, sade att man aldrig ska skriva brev i affekt - det kanske gäller också för andra visa män? ;)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)