webForumDet fria alternativet

Word 2007, olika typer av referenser

3 svar · 1 106 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hejhej!
Använder words inbyggda funktionalitet för att skapa referenser och referensförteckning. Det fungerar fint, men jag har två små önskemål som jag undrar om det finns inbyggt stöd för.

1. När jag infogar referenser så blir de på formatet (Författare, årtal). Det har jag inget att anmärka på, det är så jag vill ha de. Men på några ställen vill jag istället skriva: "Enligt Författare (årtal) så...". Kan man infoga en sådan referens på något sätt? Visst kan jag skriva min referens som vanlig text, men om jag då ändrar i referensen (ex. upptäcker att jag stavat fel på namnet) så kommer inte min text-referens ändras. Går det att lösa det på något fint sätt?

2. Min referensförteckning är sorterad efter författarens namn. Går det att gruppera så att ex. tryckta källor kommer först, elektroniska sen och personliga sist? Även det går ju att lösa manuellt utan några större problem, men varje gång man lägger till en källa får man göra om förteckningen i så fall.

Tack på förhand!

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag har inget svar på dina frågor men kan iaf. berätta hur vi gör här på MDH när vi t.ex. skriver papers och avhandlingar.

Vi använder EndNote som integrerar hyffsat bra med Word och där du bygger upp din referensdatabas i programmet tillsammans med citat, etc. Sen kan referenserna läggas läggas in i ditt dokument och de uppdateras när du uppdaterar databasen i EndNote. Du har också möjlighet att påverka formateringen av referenser och referenslistor.

Hmm, just nu känns det inte speciellt aktuellt att byta ut words funktion mot ett externt program. Den inbyggda fungerar alldeles utmärkt för mig (bortsett då från mina två frågor ovan). Men tack för tipset i alla fall, jag ska kolla lite på det och överväga möjligheten.

Inga andra förslag? :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)