Sådärja, uppsnyggat gränssnitt, lika kvick som alltid och en turbofunktion som ska snabba upp laddandet av sidor när man är ansluten till långsamma nätverk.
Plus lite annat godis. :e
24 svar · 3 182 visningar · startad av :stefan:
Sådärja, uppsnyggat gränssnitt, lika kvick som alltid och en turbofunktion som ska snabba upp laddandet av sidor när man är ansluten till långsamma nätverk.
Är väldigt nöjd med Opera 10! Riktigt nice att kunna konfigurera Speed Dial nu också...
.. Ser ganska trevlig ut. Lite Firefox stuk över den. Iof vääldigt länge sedan jag provad den.
Visst är 10:an mycket snabbare än 9.x?
Himla trevligt att de äntligen fått in en rättstavningsmodul också. Det är en funktion jag tror många saknat.
De nya flikarna (miniatyrer av resp. sajt) är snygga men är inte direkt användbara om man frågar mig. Att kunna visa bara sajternas favicon är dock himla trevligt när man sitter med liten skärm, netbooks t.ex.
Fungerar uruselt med Snow Leopard :(
Har du provat 10.5 pre-alpha? Samma sak gäller där - sjukt snabb och snygg! Nya förhandsversionen är många steg i rätt riktning om man frågar mig.
Fungerar uruselt med Snow Leopard :(
Fortfarande? Jag kör SL också med Opera 10.10 utan problem.
Har du provat 10.5 pre-alpha? Samma sak gäller där - sjukt snabb och snygg! Nya förhandsversionen är många steg i rätt riktning om man frågar mig.
Nä, förr ville jag alltid ha senaste och tankade ner Netscape så snart den fanns på Sunets ftp (those were the days...), men numera duger det bra med skarpa versioner. När man blir gammal blir man bekväm. :e
Fortfarande? Jag kör SL också med Opera 10.10 utan problem.
Ingen aning. Har inte kört Opera sedan dess.
Nä, förr ville jag alltid ha senaste och tankade ner Netscape så snart den fanns på Sunets ftp (those were the days...), men numera duger det bra med skarpa versioner. När man blir gammal blir man bekväm. :e
Hur som helst, ditt inlägg skulle nästan kunna gälla 10.5-releasen också. I flera avseenden är den redan snabbare än både Chrome och Firefox och då ska man komma ihåg att de inte ens är uppe i alpha ännu. Gränssnittet har fått sig en duktig ansiktslyftning också (kolla skärmdumpen) - äntligen får man väl säga. Förra temaändringen var ju inte speciellt lyckad.
10.5 ser ut att bli en grym release! :D
Hur som helst, ditt inlägg skulle nästan kunna gälla 10.5-releasen också. I flera avseenden är den redan snabbare än både Chrome och Firefox och då ska man komma ihåg att de inte ens är uppe i alpha ännu. Gränssnittet har fått sig en duktig ansiktslyftning också (kolla skärmdumpen) - äntligen får man väl säga. Förra temaändringen var ju inte speciellt lyckad.
10.5 ser ut att bli en grym release! :D
Ser ju lite intressant ut, men var har de gömt menyraden? Jag använder ju bokmärkena dagligen... ;)
Ser ju lite intressant ut, men var har de gömt menyraden? Jag använder ju bokmärkena dagligen... ;)
Menyraden får man enkelt tillbaka genom att välja att den ska visas från den nya menyn (det röda området uppe till vänster) men använder du ofta dina bokmärken borde du använda sidpanelen istället. Det är mycket smidigare eftersom man kan söka bland sina bokmärken och har man samlat på sig ett gäng, ja då vill man helst inte joxxa runt bland en massa mappar och undermappar i en meny. F4 visar och gömmer sidpanelen men man kan också välja att slå på en liten, ca 3 pixlar smal, vertikal "toggler" intill kanten av fönstret om man inte vill använda tangentbordet.
Menyraden får man enkelt tillbaka genom att välja att den ska visas från den nya menyn (det röda området uppe till vänster) men använder du ofta dina bokmärken borde du använda sidpanelen istället. Det är mycket smidigare eftersom man kan söka bland sina bokmärken och har man samlat på sig ett gäng, ja då vill man helst inte joxxa runt bland en massa mappar och undermappar i en meny. F4 visar och gömmer sidpanelen men man kan också välja att slå på en liten, ca 3 pixlar smal, vertikal "toggler" intill kanten av fönstret om man inte vill använda tangentbordet.
..fast den funktionaliteten med sidtjofräset finns ju i 10.00 också. Inte för att jag använder den, men den finns där. ;)
Okej, nu blev det uppdaterat till 10.51 och jag vill genast tillbaka - de har ju hårdkodat användande av flikar! :bla
Förut kunde man iaf ställa in att använda nya fönster osv, men det ger ingen effekt längre. Damnit.
Opera & PDF, ingen bra kombo hos mig... kraschar väldigt ofta.. :(
Himla trevligt att de äntligen fått in en rättstavningsmodul också. Det är en funktion jag tror många saknat.
Jodå, fast hur får man den att rätta på svenska? Den är redan inställd på Svenska under inställningar men det kanske är någon annanstans som det ska ändras för rättstavningen? (Se bifogad bild om hur det ser ut nu.)
Jag har även problem med att kunna se länkar som visar spår i Google Earth, t.ex. denna sidan. Kan det vara så dumt att det inte finns någon plugin till Opera?
Jodå, fast hur får man den att rätta på svenska? Den är redan inställd på Svenska under inställningar men det kanske är någon annanstans som det ska ändras för rättstavningen? (Se bifogad bild om hur det ser ut nu.)
Högerklicka i textrutan > Dictionaries
Där borde du se svenska och engelska om allt står rätt till.
Jag har även problem med att kunna se länkar som visar spår i Google Earth, t.ex. denna sidan. Kan det vara så dumt att det inte finns någon plugin till Opera?
Yep, det verkar så i alla fall. Se http://code.google.com/p/earth-api-samples/issues/list
Opera & PDF, ingen bra kombo hos mig... kraschar väldigt ofta.. :(
Vilken pdf-läsare kör du med då? Adobes bör man undvika av flera skäl men det finns bra alternativ.
Bland inställningarna kan man ändra så att dokumenten öppnas i programmet istället för i webbläsaren. Det brukar funka bättre. Kolla under settings advanced > downloads.
Högerklicka i textrutan > Dictionaries
Där borde du se svenska och engelska om allt står rätt till.
Ah tack, det stod bara engelska men jag kunde ladda hem svenska. Nu funkar det! (y)
Synd om Google Earth men det är ingen stor grej, jag klarar mig ändå.
Jag har kört Opera i över tre år och aldrig varit missnöjd! Inte missnöjd med version 10 heller. Opera blir bara bättre och bättre!