webForumDet fria alternativet

Bra, gratis filhanterare

10 svar · 1 306 visningar · startad av Lennholm

LennholmMedlem sedan aug. 2004108 inlägg

Någon som har tips på ett bra filhanteringsprogram till Windows, gärna med bra inbyggd bildvisning. Måste inte vara gratis fullversion men jag vill inte ha tidsbegränsad version.

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Grejen är att jag inte vill, eller rättare sagt inte kan, använda utforskaren till detta ändamål. Jag är alltid inloggad som vanlig användare i mitt Vista, alltså inte administratör. Det händer dock att jag vill in och rota bland filer som bara administratörskontot har tillgång till och det vore smidigt att kunna göra det utan att behöva växla användare. Att starta ett utforskarfönster som administratör funkar inte men det skulle funka med ett fristående program.

Jag är osäker på om det går att göra så. Vet du att det går? Låter konstigt att det skulle vara så lätt att kringgå inloggningshanteraren med ett tredjepartsprogram.. Jag kör själv inte Vista, så jag kan inte hjälpa till mera.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

KDE och Konqueror! eller Dolphin Den borde finnas till Win nu!
http://www.aeroxp.org/board/lofiversion/index.php?t8352.html

Ja, man kan göra så i Vista, men man kringgår inte inloggningshanteraren. Man väljer att köra en applikation som administratör ("Kör som administratör") istället för att köra det som vanligt vilket innebär att man får upp en inloggningsruta där man måste skriva in administratörslösenordet. Sen körs programmet i administratörskontot, men själva programfönstret visas på det skrivbord man är inloggad på och man kan interagera med det som vanligt.
Väldigt bra funktion för att köra de program man litar på och som behöver administratörsprivilegier samtidigt som enbart just dessa program körs med administratörsprivilegier. Det fungerar dock inte på applikationer som är del av systemet, explorer.exe t.ex.
Lasp, det där förstod jag inte mycket av hur man installerade eller nånting. Jag följde länkar till KDE-sidan och tog hem nåt "paket" för Windows men jag vet inte hur man gör och alla hjälpdokument jag kunde hitta verkade förutsätta att man redan fått igång det.

Då förstår jag. Jag var helt insnöad på att du inte kunde komma åt adminkontot, utan bara hade rättigheter till ett begränsat konto.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Använde Xplorer2 när jag körde Windows. Finns som både i gratis- och betalversion.

http://www.zabkat.com/

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Inte glömma Total Commander.

Tack för era svar allihopa! Total commander verkar lovande.

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg

Lennholm skrev:

Tack för era svar allihopa! Total commander verkar lovande.

Ja den är verkligen användbar!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)