webForumDet fria alternativet

Kan jag lösa det i Excel?

4 svar · 633 visningar · startad av Thord

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Hej alla, jag är helt grön på Excel och ska nu försöka börja göra lite enklare saker i programmet. Bl a så hade jag tänk mig att jag ska lägga upp tre veckor som ska rulla likt en pappersrulle. Alltså att den vecka som nuvarande vecka ska vara överst och när den veckan är förbi försviner den och en ny matas på längst ned. Eller om datan bara hoppar upp en vecka. Vet inte hur jag ska tänka eller vilka möjligheter Ecxel har.

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Förstår inte hur du menar men följande kanske kan hjälpa dig på vägen om du är helt grön:

Stå i A1 och skriv Måndag.
Stå på måndag och peka på den lilla fyrkanten nere till höger på markören så att du ser ett svart kors. När du ser det svarta korset drar du ner till A21 och släpper. Då får du veckodagar 3 veckor framöver :-)

ThordMedlem sedan sep. 2000685 inlägg

Svårare än så

Nej så enkelt är inte mitt problem. Att fylla och formatera celler kan jag lite om.
Vi kan säga att jag ska bok/lagerföra beställningar av stenkulor. Jag ska kunna lägga in beställning i tre till fyra veckor fram i tiden. Sju dagar i vecka och jag ska ha tre storlekar och under dessa storlekar ska det finnas att antal färger på dem. Jag vill den vecka eller datum som är nu ska ligga överst på bladet och datumet längst ifrån längst ned på bladet. Helst ska jag kunna kunna fylla i dag för dag och när dagens datum är pasé så försvinner det bort från bladet och så ska det rulla på för jag vill slippa hålla på med en massa klipp och klistra för att det ska snurra på.
Hur ska man tänka? Pivot, listor eller om det över huvudtaget går att lösa i Excel.

sergeiMedlem sedan feb. 200921 inlägg

Hmmm, i min värld är det här nog inte en så "enkel" uppgift att lösa. Det går säkert men jag kan nog bara tipsa dig om att:

1. https://www.xldennis.se - Här finns mycket tips om avancerade saker i Excel
2. forumet http://eforum.idg.se/ - Väldigt många duktiga personer ger avancerade tips

Lite osäker dock om man kan lösa det du vill utan att skriva kod.

Har ni funderat på att använda Access? När du skriver "bok/lagerföra beställningar" låter det som att Access skulle kunna vara ett alternativ.

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Det enklaste måste väl vara att radera den översta raden varje dag.
Vet inte om det går att automatisera, men manuellt är det inte mycket jobb.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)