AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Kan man låsa kolumnbredden i databladsvy för formulär i Access? Jag skulle tycka det var praktiskt ifall man kunde ställa kolumnbredd till önskat värde och sedan låsa på den bredden så det inte går att ändra bredd för kolumnen i efterhand. Detta för att användaren inte ska kunna ändra bredd på saker och ting av misstag.
Jag är pedantisk och vill att saker ska se ut precis som jag designat dem.
sergeiMedlem sedan feb. 200921 inlägg Håller med !!! Har precis samma behov. Tycker inte det är att vara pedantisk :-)
Designen kan ju ändras av misstag så att det man vill skall visas inte alls syns med lite otur. Vet att jag försökt tidigare och suttit en stund nu med att testa men har inte hittat någon läsning. Har sökt en del på engelska tech-forum men inte hittat något.
Släpper detta för tillfället dock.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Andreas:
Vill du verkligen att användarna ska in i designen och kunna ändra?
När dom använder databasen så anger du väl startformulär och dess startinställningar!? Du som utvecklare öppnar ju databasen med shift och ska kunna ändra designen och ingen annan!?
Eller missförstår jag frågan?
Är tanken att dom ska kunna ändra vissa saker i designläget eller vad?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Nej, jag menar underformulär som visas som datablad. Man kan ändra kolumnbredden i ett datablad och det vill jag helst att man inte ska kunna göra.
Många rekomenderar att man väljer att visa underformulär som kontinuerliga formulär och skapar en design som efterliknar ett datablad, men det kan jag inte göra för jag har ett underformulär i underformuläret som visas som kontinuerliga formulär och det går inte att ha ett kontinuerligt formulär som underformulär till ett annat formulär som också visas som kontinuerliga formulär.
sergeiMedlem sedan feb. 200921 inlägg Tack Andreas för din beskrivning. Idag var det din tur att hjälpa mig :-)
Jag har bara ett underformulär så jag kan köra i kontinuerligt formulär.
Hade inte reflekterat över att man kunde göra detta.
//Sergei