vasyMedlem sedan jan. 200717 inlägg Tänkte se om någon vet om man får detta att funka
På raderna 1 till 10 har jag olika kundnamn och i kolumnarna B till F så har jag olika priser.
Kan man ordna en rullgardin så att jag kan välja om jag vill se kunden på t.ex rad 2 och att då hans värden som jag har i kolumnarna B till F dyker upp.
Så jag har 10 rader med kunder och deras priser, men jag vill välja så att jag kan se en kund i taget på en rad.
Anledningen till detta är att det kommer handla om cirka 100 kunder och då vill jag kunna hitta en kund i rullgardinslistan och sedan få upp hans priser som jag har angett i kolumnerna B till F
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Datamenyn - Filter - Autofilter
vasyMedlem sedan jan. 200717 inlägg Tack. Kan man även på Kolumerna A-H att också buntas ihop till en rullgardinslista.
i Kolumnerna har jag t.ex Dator,Server,Mjukvara och på raderna Kund 1,Kund 2 ,Kund 3
Genom att göra som du sa så kan jag nu se tex Dator,Server,Mjukvara för respektive kund.
Man kan jag även dra ihop kolumnerna Dator,Server,Mjukvara till en rullgardinslista??
Så att jag först kan välja att bara se kund 1 och sedan välja i kolumngardinen och bara se det som finns i Dator kolumnen?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ja du kan filtrera först i en kolumn och därefter i en annan.
De som har ett filter får en blå pil istället för en svart.
vasyMedlem sedan jan. 200717 inlägg Men exakt hur filtrerar jag kolumnarna.
Låt oss säga att jag har Kolumn A och Kolumn B
Hur gör jag ett rullgardinslista av dessa så att jag kan välja om man vill se kolumn A eller B?
vasyMedlem sedan jan. 200717 inlägg För att förklara lite bättre
A B C D E F G
1
2
3
4
5
6
Det första du hjälpte mig med var att göra en rulllista för 1-6. Men jag skulle även vilja ha en rullista för A-G så jag kan välja att endast se en kolumn och värdet i 1-6 för just den kolumnen. Så om jag viljer F i rullistan så ser jag bara värderna jag har skrivit in i F1-F6
Om man vill ha en rullgardinlista som är beroende av värdet i en annan cell kan man lösa det med INDIRECT-funktionen (INDIREKT i svensk Excel). Jag har skrivit om det här: http://exceliseasy.wordpress.com/2012/10/15/create-a-dynamic-drop-down-in-excel-in-5-minutes/