samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Hej!
När jag klistrar in data från en html sida till ett excel ark blir nummrena inga tal. Först klistrar jag in i ett ark och sen kopierar jag och klistrar in special som "values" i ett annat ark där jag vill att en beräkning skall ske. Men det sker ingen beräkning och datorn tolkar inte siffran som ett tal. Hur kan jag komma runt detta för att slippa skriva om alla tal??
Tacksam för svar!
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Beror ju på hur datan ser ut och hur du vill ha den. Börja med att prova:
Markera en kolumn som du vill ha som tal och prova att välja menyn Data och "Text till kolumn" och kör Nästa hela vägen och Slutför.
Siffrorna ska därefter lägga sig till höger i cellen och du ska kunna summera dom.
Mvh
samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Jag förstår inte riktigt.. Om jag kör "text to columns" måste jag väl ha någon form av markör som säger när data skall flyttas? Jag provade alla fall och den kolumn som jag vill ha som tal ligger kvar i samma kolumn. Siffrorna är fortfarande text och är vänsterjusterade i cellen.
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg - Skriv siffran 1 i valfri tom cell
- Kopiera den cellen
- Markera hela området som du vill konvertera från text till tal
- Redigera->Klistra in special->Multiplicera
Klart
samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Jag testade det med, får det ändå inte att funka... multiplikationen genomförs, de celler som saknar siffror får TALET 0, men allt annat står kvar som text... När jag försöker göra en beräkning får jag #VALUE! i den cell som jag vill ha svaret.
Fråga: Det är inte så enkelt att de siffror du har importerat har Punkt som decimaltecken istället för Komma? I så fall måste du köra en sök och ersätt.
Tror att det går att ange punkt som decimaltecken i excel 2003 också, utan att ändra i Windows kontrollpanel. Men det är jag inte säker på.
Om det inte är punkt/komme så kan du testa den omständiga varianten och använda formler. Typ:
=TEXTNUM(A1)
Eller den brutala vaianten:
=TEXTNUM(RENSA(STÄDA(A1)))
På något sätt brukar det gå.
samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Alltså detta är helt sjukt! Jag får inte detta heller att funka... Kan jag på något sätt lägga upp filen här så får ni själva se?
Till en början är det punkt men det löser jag med en sök och ersätt.
Om du klickar på "gå till avancerad" så kan du bifoga en fil (hantera bifogade filer).
samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Det är alltså kolumn b som skall bli tal. Kolumn C=A-B... övriga kolumner är mina taffliga försök.
Tack för hjälpen också.
Hej, du har några märkliga specialtecken i cellerna. Gå till sök/ersätt och tryck in tecknet ALT+0160 i sök efter, ersätt med ingenting (ALT hålls nertryckt medan du matar in 0160.När du släpper upp Alt-tangenten skriv det "osynliga" tecknet in)
Alternativ:
Om du ställer dig i en strulcell och går in i formelfältet så verkar det ligga mellanslag i slutet av varje cell. Kopiera ett "mellanslag" och gå till sök/ersätt. Klistra in i sök efter och ersätt med ingenting. Då löser det sig.
**********Gammal text som får stå kvar *************
Vad är det för tecken? Det är ju inga vanliga mellanslag. Om man testar med formeln:
=KOD(HÖGER(B1;1))
Så skulle det vara kod 160. Men om du försöker skriva in det i sökfönstret (ALT+160) så ger det á. Vilket uppenbarligen är fel...
De försvinner ju inte med Städa. Så det är inte ett "icke-utskrivbart" tecken. Och de försvinner inte med Rensa, så det är inga vanliga mellanslag.
Ähhh, avdelningen för mysterium. Det fungerar ju om du kopierar, så vem bryr sig...
Wooops. My Bad. Du skall naturligtvis skriva in det med ALT+0160. He, så kan det gå...
Glömde att vi naturligtvis måste ha en formellösning :P
=BYT.UT(B1;TECKENKOD(160);"")*1
Hmmm, är det jag som har ovanligt nördig humor eller får den här tråden en halvrolig rubrik när webforum skickar e-mejl om nya inlägg.
lecxeMedlem sedan okt. 200750 inlägg
Vad är det för tecken? Det är ju inga vanliga mellanslag.
Alt+0160 är ett sk "fast mellanslag". Du använder det när du vill tvinga din text att inte byta rad där den annars skulle göra det, exempelvis mellan ettan och 500 i talet 1 500 eller mellan bl och a.
/lecxe
lecxe skrev:
Alt+0160 är ett sk "fast mellanslag".
Ahhh, var det så enkelt (y) . Logiskt med tanke på att det kom från en webbsida. Gamla hederliga nbsp eller vad det nu heter på HTML-ska.
samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg Jag antar att det funkar, har inte kunnat pröva.. är på jobbet och kan inte ladda ner filen då, hade inte tid igår hemma. Ville bara uttycka min tacksamhet!
Tack så mycket för hjäpen!
samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg en fråga bara mindrevetande.. jag får inga mail när nytt kommer, vad stod det?
... svar på 'tal'
Nej, inte speciellt roligt, men jag var trött...