mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Hej!
Jag ska göra en databas eller register.
Det är en massa arbetsordrar på rekondade bilar där man ska fylla i en massa uppgifter och checklista på vad man utfört som ska föras in på data.
Nu är det flera år sedan man pysslade med detta och undrar i vilket officeprogram man enklast gör ett formulär där man enkelt får fält som man enkelt kan fylla i. Allt ska sedan sparas i en typ databas eller något.
Jag är urkass på access så det bästa vore om det kunde fixas i Excess som jag har lite koll på.
Har någon tips på någon hemsida med info på svenska (helst) där det står hur man kommer i gång.
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Jag vet inte om jag varit otydlig eller så.
Det ska vara som en blankett man fyller i. Med både kryssrutor och fält
Jag har för mig detta ska kunan fixas i excel. Men vet inte hur.
Behöver som sagt hjälp med detta
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Du kan skapa egna formulär i excel som visas som programfönster och du programmerar med VBA, då slipper du använda SQL.
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Ok, så man kommer inte undan med mindre än att man måste koda detta?
Det jag tänkte på är om man kunde infoga kryssrutor och formulärfällt och sedan ge dem namn eller något. Så att man på skärmen ser formuläret, och sen kan mata i värden och sedan så sparas dem som poste i excell. Jag har kollat hjälpen i excel men inte blivit så mkt klokare.
Det står så här i hjälpen, men jag fattar nada.
Skapa ett formulär i ett kalkylblad och använd kontrollerna (kontroll: Ett objekt i det grafiska användargränssnittet, till exempel en textruta, kryssruta, rullningslist eller kommandoknapp som användarna kontrollerar programmet med. Du använder kontrollerna när du vill visa data eller alternativ, utföra en åtgärd eller göra användargränssnittet enklare att läsa.) för att få formuläret att se ut och fungera som en dialogruta. Det finns inget speciellt verktyg att redigera dialogrutor med.
Eller kan man i access skapa ett formulär för detta?
Grejen är detta att vi idag på jobbet skriver alla dessa arbetsordrarna på papper och förvarar i pärmar. Men nu ska vi i stället för att sätta in ordrrna i pärmar föra in dem på data. Och man ska när som helst kunna plocka fram en order i databasen och skriva ut den.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Jag kan faktiskt tänka mig att du enklast kan ordna detta i Outlook
Outlook är ett kraftfullt program där du kan skapa egna formulär som passar just detta fall.
Ta dig några minuter och titta på detta innan du lägger upp något annat
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Mailprogrammet outlook? Ska kika på detta.
Formuläret ska se ut ungefär som i PDF-filen.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Bra att du kom med ett exempelunderlag.
Jag skulle inte välja excel till detta.
Låt mig kolla upp, jag tar en minisemester så skall vi se om det inte löser sig sen.
Har ni Office 2003 eller Office 2007?
Har ni samma kund till flera bilar? kanske samma bil och kund repetetivt?
Är checklistan något som skall boxkas av?
Är det olika moment som kan ta olika tid per bil?
Var noterar man övriga kommentarer?
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Svaren på dina frågor:
1. Vi har office 2003 men access 2000
2. En kund kan ha många olika bilar, men bara en bil till en kund
3. Checklistan ska bockas av att allt är utfört
4. Olika moment kan ju ta olika tid beroende på hur "smutsigt" det är
5. Övriga kommentarer skrivs i den stora rutan och kan innehålla vad som helst.
Kolla Filemaker, när jag använde det senast så var det löjligt enkelt att använda (flera år sen, men filemaker har alltid prioriterat enkelhet).
Senast jag använde Acces (typ 7 år sen...) så var det nästan lika enkelt att använda som filemaker. Särskilt om du bara skall använda en tabell.
Starta, skapa en tabell med de variabler du vill ha (de saker du skrivit i ditt enkätutkast). För de variabler som skall ha kryssrutor rekomenderar jag att du använder datatypen Ja/Nej. då underlättar du för automatiken.
spara tabellen och gå till Formulär->formulärguide
Skicka över alla fält du vill använda med hjälp av >>
Nästa
Välj en layoutmall (Kolumner borde passa dig bäst)
Nästa
Välj ett utseende/stil
Nästa
Ge ett vettigt namn (arbetsorder?) och kryssa i "ändra formulärets design"
Nästa
Nu kan du släpa runt "variablerna" och skriva in ettiketter tills det ser ut precis som du vill
Om det blir för snett och vint:
Markera flera variabler med musen->Högercklicka och välj justera
När du känner dig färdig så byter du bara till formulärläge (visa formulär)
Jag har för mig att det går att skapa WEB-interface också. Men det är ingenting jag har jobbat med
Hursomhelst. Filmaker/Access är löjligt lättanvända för register. De kanske är mediokra databashanterare, men för sånt här passar de perfekt.
EXCEL
Det står så här i hjälpen, men jag fattar nada.
Excel har en liten formulärfunktion. Men det duger bara för ca 30 variabler där du skriver in svaret.
(skapa en lista med rubriker, markera, gå till menyn DATA-Formulär)
Men du kan INTE rita något eget gränssnitt. det blir en vertikal lista, punkt slut.
Det du har sökt upp i hjälpen är hur du skapar ett grafiskt gränssnitt i stil med access. Men själva datakopplingen måste göras manuellt (Se colione's första post).
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Tackar. Ska testa med detta
/ Markus
2. En kund kan ha många olika bilar, men bara en bil till en kund
Hmm, då blir det ju minst 2 tabeller. Men jag tror ändå att access eller liknande är enklast.
Nya frågor:
Behöver du hämta kunduppgifterna från ett extern system (kundregister)?
Behöver du skicka "resultatet" av arbetsorden till ett annat system (faktura)?
Ähhh, det finns väl en massa databasprofs här. förstår inte varför jag skriver...
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Svar på fråga 2: T,ex Bil AB kan ha 15 OLIKA bilar som ska tvättas.
Men t,ex Volvo V70 DSD 363 kan bara tillhöra en kund som t,ex Bil AB
Man ska kunna plocka fram en post (en arbetsorder) och skriva ut den.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Jag skulle nog använda Microsoft InfoPath till att skapa formulären.
Enkelt att koppla mot en Accessdatabas.
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg De program jag har att tillgå är
Access 2000
I övrigt har jag office2003 fast den versionen med "bara", word, excel, och power point.
Men ska testa i access nu
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Nu har jag skapat databasen men vet inte hur man fyller info i en kombinationsruta eller dropdown list? Hur gör man? Jag har testat det mesta.
Bifogar en bild.
Enklaste varianten.
Gå till fliken "alla" (längst till höger)
Gå ner till "typ av radkälla" och ange vilken sort du har (värdelista är det enklaste)
Gå ner till "radkälla" och skriv in dina värden, typ:
"Audi";"Benz";"Chrystler";"Daf" osv
Det här fungerar ju så länge du inte behöver utöka med nya värden.
Du kan naturlgitvis använda en tabell med värden istället (Fältlista är ointressant för dig).
en tredje variant är att skapa en fråga som hämtar värdena från den egna variabeln.
Exempel kombinationsruta: välj "Tabell/fråga". I radkälla bläddrar (...) du fram den "egna" variabeln (typ: Tabell1.Bilmärke), sorterat i stigande ordning. Stäng "frågefönstret" och spara. Nu skall du ha en SQL fråga i "radkällan"
Så fort du fyller i ett nytt värde så hamnar det i rullisten. Jag tror att frågan kommer att se ut någonting i stil med:
SELECT [Tabell1].[Bilmärke] FROM Tabell1 ORDER BY [Tabell1].[Bilmärke];
Hmmm, vad tusan. Den sorterade ju fram unika världen nyss, nu blir det dubletter.
Ähh, är det någon som vet hur man filtrerar fram unika värden med SQL??
En variant är väl att använda GROUP BY istället för order:
SELECT [Tabell1].[Bilmärke] FROM Tabell1 GROUP BY [Tabell1].[Bilmärke];
Men frågan verkar inte uppdateras när du lägger till nya saker (jo, när du startar om). Skumt...
Du får väl lägga in någon händelsehanterig för "ej i lista". Men då försvinner ju lite av enkelheten. Nej, det här är överkurs för mig.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Kan vi gå tillbaka till början?
När och hur kommer de första uppgifterna? Ringer kunden och vill boka en tid?
Används detta registrerade underlag som bas både för kapacitetten och för vem som skall utföra jobbet?
När man har bockat av checklistan, blir det då ett faktureringsunderlag till Kunden?
Hur knappas det in i så fall?
Vill man kunna styra över vissa jobb på särskilda medarbetare?
Skall det vara ett åtgärdsprotokoll som kunden får med sig som underlag?
Vad jag vill be om är en flödesbeskrivning som är så klar och tydlig som möjlig.
Då kan detta bli ett bra underlag för företaget.
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Uppgifterna kommer från kunden/bilfirmorna
När man fyllt i hela listan så blir det ett slags faktueringsunderlag.
Det användsi inte som underlag som bas både för kapacitetten och för vem som skall utföra jobbet.
Registret ska mest vara tydligt att söka i.
Man ska kunna söka på ett regnummer å snabbt få fram formuläret, och se vem som gjort vad och vad som är gjort på varje bil