webForumDet fria alternativet

Klistra in bild Word

13 svar · 888 visningar · startad av bossse

bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg

Marginalerna i Word är ju som standard 25 mm runt om.
Trots detta så har jag lyckats att klistra in bilder i marginalen.
Vad kan detta bero på ?

Se bifogade filen.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Att bilder kan röra sig fritt, en viktig del. Dra dem bara rätt.

Att bilder kan röra sig fritt

Visst Lasp! Inom dokumentet ja, men inte utanför den angivna marginalen.
Jag anser mig kunna Word ganska bra.
Testa själv att markera en bild, högerklicka, välj kopiera, klistra sedan in den i ett tomt Word-dokument.
Då kommer bilden att klistras in innanför marginalen (ej inom marginalen) som i mitt fall.
alltså längst uppe till vänster, där textmarkören står.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

bossse skrev:

Jag anser mig kunna Word ganska bra.

Bevisligen inte eftersom du hanterar funktionerna på det där sättet som du beskriver.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Högerklicka på bilden. Välj Formatera, gå till fliken Layout (och eventuellt inställningar). Där kan du bestämma hur bilden skall förhålla sig till text, marginaler osv. Du använder väl word97? Där har jag för mig att standardinställningen var att bilder skulle lägga sig i nivå med texten och "knuffa undan" text som skrivs in över eller under. I nyare word så är standarden att bilderna skall ligga och flyta. I mitt tycke var den gamla standarden mycket, mycket bättre.
Ett annat sätt att för bilderna att bete sig konstigt äratt klistra in dom när du befinner dig i en sidhuvud/sidfot. Då kommer bilderna att lägga sig som vattenmärken.

Till SirPeter och MindreVetande!
Testa att kopiera en bild till Word och kolla om Ni lyckas få den inklistrad i marginalen.
Till MindreVetande:
Du berör egentligen inte mitt inlägg alls, om du kollar mitt första inlägg.
Du pratar om layouten, d.v.s. hur text och bild ska förhålla sig till varandra.
Det är själva inklistringen som är underlig, inget annat.

F.ö kan jag nämna att allt som du nämner om Layout, marginaler m.m. kände jag redan till.
Så har jag inte Word 1997, men version 2003.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

bossse skrev:

Till SirPeter och MindreVetande!
Testa att kopiera en bild till Word och kolla om Ni lyckas få den inklistrad i marginalen.

Varför? Vill jag ha in en bild i ett dokument så gör jag det på korrekt sätt, dvs infogar den som fil.

Ber om ursäkt för att jag förolämpade ditt stora kunnande. Din exempelfil innehöll ingen märkning av wordversion, bara en kompabilitetsmärkning för word 8 vilket jag utgick från.
Jag antar att ditt problem beror på att. Ähhh, det kan du säkert redan. Skall inte förolämpa dig med fler spekulationer.

Visst kan jag infoga en bild!
Men jag kan också klistra in en bild direkt i Word.
Det har jag gjort hundratals ggr tidigare, och då har den alltid klistrats in i dokumentet där textmarkören står, helt normalt.
Samma sak gäller för infoga bild.

Har fortfarande inte fått svar på hur den kan klistras in i marginalen,
se mitt första inlägg. Det var bara det frågan gällde, inget annat.
Kan även tillägga att det bara gäller vissa bilder.

Sedan behöver jag inte ha någon "överkurs i Word".
Det är inte detsamma som att jag kan allt om Word.
Jag har haft kurser i Word sedan 1998, säkert ett 20-tal. allt från nybörjarkurser till mer avancerade.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det är till att ta i med brösttoner.
Jag testade med W07 och fick bilden inom marginal, både med Ctrl-v och Infoga.
Kan det vara så att du har en dokumentmall utan marginaler? Trots att jag kan se tabstoppen i din bild.

nillehbgMedlem sedan juli 200246 inlägg

Det enda sättet mig veterligen är ju att använda indrag och på så sätt undgå marginalen.... annars är det ju bara att göra som de andra redan sagt.

Tack Lasp

Kan det vara så att du har en dokumentmall utan marginaler? Trots att jag kan se tabstoppen i din bild.

Du är den första som egentligen försöker svara på frågan (ev. orsaker).
Men tyvärr: Det gäller ett dokument med marginaler, som du så riktigt lagt märke till (därav min bifogade bild)

Till Nillehbg:
Det var inte det frågan gällde, hur man åtgärdar problemet kan jag, frågan var hur det uppkommer.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Jag tror det är en bugg som inte är något att bry sig om.

Nille, det går faktiskt på fler sätt, t.ex om man har råkat "expandera" ett sidhuvud eller sidfot (förekommer faktiskt i verkligheten :-).

En annan skojjig variant är att högerställa texten i ett dokument, infoga en bild som du justera "höger om tecken" (layout, inställningar, bildläge...). Kopiera bilden och klistra in i ett nytt dokument.
Fast bara om du är extremt uttråkad. Layouten har ju ingenting med det här problemet att göra.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)