JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg Hej!
Jag installerade IE7 för några dagar sen och försöker nu bekanta mig med RSS (Feeds).
Men vad har man egentligen RSS-sidor till?
Jag har testat att prenumerera på t.ex. Aftonbladet.
Jag får upp en sida med nyheter, men kan man inte lika gärna surfa in på Aftonbladet istället?
Vad är fördelen? Jag fattar inte riktigt... :OO
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Fördelen är just att "slippa" surfa in på sidan. Du kanske brukar besöka vissa sidor som uppdateras mer sällan. Då kan du via RSS få reda på när sidan uppdaterats, eller bara läsa nyheten i textform. RSS används framförallt till bloggar, dvs du läser blogginläggen som RSS istället för att besöka hemsidan.
JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg
legis skrev:
Fördelen är just att "slippa" surfa in på sidan. Du kanske brukar besöka vissa sidor som uppdateras mer sällan. Då kan du via RSS få reda på när sidan uppdaterats, eller bara läsa nyheten i textform. RSS används framförallt till bloggar, dvs du läser blogginläggen som RSS istället för att besöka hemsidan.
Men hur funkar det här med prenumeration?
Jag måste ju gå in på RSS-sidan för att se om den är uppdaterad.
Ska jag inte få en notering på något sätt när en sida är uppdaterad istället för att jag ska behöva besöka den?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Vet inte hur IE gör, men andra webbläsare med RSS (Opera, Firefox) kollar ju av dessa RSS-sidor automatiskt och meddelar dig när det dykt upp något nytt.
JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg
tydal skrev:
Vet inte hur IE gör, men andra webbläsare med RSS (Opera, Firefox) kollar ju av dessa RSS-sidor automatiskt och meddelar dig när det dykt upp något nytt.
Ja, jag tycker också det ska vara så annars är det ju verkligen meningslöst.
Då kan man ju lika gärna gå in direkt på sidan. Men men, jag får forska vidare... :-)