webForumDet fria alternativet

Uträkning i Excel

3 svar · 684 visningar · startad av LoomisGF

LoomisGFMedlem sedan sep. 20061 inlägg

Hej,
Sitter & sliter håret med en förmodligen enkel operation i Exel om man bara vet hur man gör :OO

Jag har 2 kolumner (A&B) med ett antal rader med ett tal i varje cell...
AB
83
29
64
Nu vill jag summera följande. Multiplicera första talet i kulumn A med första talet i kolumn B & sedan göra samma sak hela raden ned & sedan lägga ihop totalsumman (8*3 + 2*9 + 6*4) etc. Listan med tal är lång så jag skulle vilja ha en formel som gör detta.

Totalsumman vill jag visa i en cell.

Är detta möjligt & kan någon berätta hur man gör?
Stort tack på förhand /Tobbe

FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg

En enkel lösning är att i kolumn C2 skriva "=A2*B2" och sedan kopiera det neråt beroende på hur lång listan är. När du kopierar denna cell kommer A2 bli A3 och B2 bli B3 osv... Sedan är det bara att skriva "=summa(C1:C100)" om C100 är sista raden, då har du uträkningen klar...

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ställ dig i c1 och skriv =a1*b1 tryck enter.

Ställ dig i c1 igen. Ställ muspelaren i nedre högra hörnet så ett plus visas. Dra neråt så lång som du vill att formeln skall kopieras.

Ställ dig i den rutan där du vill ha summan och klicka på symbolen för summa. Den ser ut som ett bakvänt E. Markera eller skriv in vilka celler du vill summera. Tryck enter.

TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg

Om du inte har behov av att se delresultaten ska du använda formeln PRODUKTSUMMA().

=PRODUKTSUMMA(A1:A1000;B1:B1000)

.
Du får förstås anpassa radnummrena så att de täcker hela området.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)