Hej på er
Nu funderar jag på en sak i Internet Explorer. Jag vill att länkar som öppnas i ett nytt fönster ska maximeras direkt. Nu så blir det så litet att jag måste maximera det manuellt varje gång. Onödigt tycker jag.
Går det att ändra?
/ Fredrik
3 svar · 361 visningar · startad av stork
Hej på er
Nu funderar jag på en sak i Internet Explorer. Jag vill att länkar som öppnas i ett nytt fönster ska maximeras direkt. Nu så blir det så litet att jag måste maximera det manuellt varje gång. Onödigt tycker jag.
Går det att ändra?
/ Fredrik
Jag vet inget bra sätt.
Men själv har jag öppnat nya fönster i flera omgångar och flyttat upp dem i vänster hörn och sedan "dragit" (i nedre högra hörnet) ut dem över hela skärmen och sedan stäng dem, det sista först. Då har det visat sig att nästa gång jag öppnar nytt fönster, får det samma format upp till det antal nya fönster, som jag "dragit" ut.
Det är förvisso inte maximerade fönster, med de täcker skärmen.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main\Window_Placement
Med lite bakvänt tänk går det att komma fram till ett slut i stil med:
.......
00 00 00 00 00 04 00 00
00 03 00 00
För att få nya fönster i 1024/768 format.
00 04=1024, 00 03=768. Du får läsa binhexparen baklänges!!!!
00 04=0400=1024, 00 03=0300=768.
Motsvarigheten fört.ex 1280, 960 borde då bli
.......
00 00 00 00 00 05 00 00
c0 03 00 00
Det är ju inte äkta maximering utan ett fönster som är lika stort som skärmen. Dessutom ändras ju regsitret varje gång du är inne i Iexplorer. Så jag antar att du blir tvungen att låsa det hela eller använda något specialprogram som maximerar automagiskt.
Hej igen
Nu blev jag verkligen förvånad för jag trodde att det gick att lösa det här problemet på ett enklare sätt än att fixa i registret.
Tyvärr så går det väll inte bara att dra i kanterna och dra ut fönstret för när datorn startas om så tycks den inställningen försvinna, åtminstonde på min dator.
Det känns lite surt att man ska behöva maximera fönstret själv så jag kommer nog att byta webläsare istället, då sparar jag ju ett knapptryck varje gång.
/ Fredrik