webForumDet fria alternativet

Rotera Exceltabell

5 svar · 4 233 visningar · startad av Flexbert

FlexbertMedlem sedan jan. 200670 inlägg

Har gjort en tabell i excel, som är för bred för ett A4. Men är alldelles utmärkt ifall man skriver ut som Landscape, dock vill jag infoga den i mitt word dokument. Men det blir inte bra för jag kan inte rotera den alls, varken i excel eller word.

I word är fältet gråmarkerat och funkar bara för bilder. I excel hamnar allt fel ifall man försöker vända på tabellen.

Alternativet är att ta en printscreen och fippla, men det blir inte snyggt även om man väljer bmp.

RifflesMedlem sedan juni 2000836 inlägg

Det brukar bli bra om du tar printScreen,tar in bilden i Photoshop,väljer storlek och sparar den som GIF.

Fick göra så, sorgligt nog.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg

I word kan du infoga en liggande sida mitt i dokumentet, då behöver du inte fippla.
Infoga, brytning, avsnittsbrytning (nästa sida).
Lägg ett par tomma rader Sedan en avslutande
Infoga, brytning, avsnittsbrytning (nästa sida)
Nu har du ett avsnitt (i det här fallet en sida) där du kan bestämma utskriftsformatet.

Ställ dig i ditt tomma avsnitt,
Gå till Arkiv, utskriftsformat, fliken pappersstorlek.
Ändra
Orientering = liggande
använd i = avsnitt
Klistra in din tabell på vanligt sätt

*********2222222222***********
2. Ett annat alternativ är att klippa tabellen som bild direkt från excel. Håll nere shift när du går till menyn redigera, då får du fram "kopiera bild". Men jag tror att du får snurra bilden i ett bildbehanlingsprogram i vilket fall som helst, så det är väll ingen större skillnad mot skärmdumpandet.

*********3333333333***********
3 Ett sista alternativ är att rotera i excel, men det är krångligt.
Kopiera, klistra in special, transponera (gör det i ett nytt blad). Sen ändrar du textorienteringen i tabellen (format, celler, justering, orientering). För att det skall se vettigt ut måste du även gå till Format, kolumn, passa markering (och samma sak med raden om det behövs)

Ska pröva det nästa, gång. Tack för din enorma förklaring.

simon bäckströmMedlem sedan aug. 20101 inlägg

Öka svårighetgrade yterligare

Hej!

Jag har en fortsättningsfråga på detta. Jag håller på med ett dokument i liggande still med två spalter och jag vill bara vrida orienteringen i en av spalterna inte den andra. Någon som ahr en idé? har försökt med spaltbrytningar men får det inte att fungera.

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb