Har kört IE i alla år för att nu i princip helt klivit över på Firefox.
Har dock aldrig provat på Opera, vad är den stora skillnaden mot Firefox och IE ?
3 svar · 335 visningar · startad av Spook
Har kört IE i alla år för att nu i princip helt klivit över på Firefox.
Har dock aldrig provat på Opera, vad är den stora skillnaden mot Firefox och IE ?
Största skillanden är väl att FF är uppbyggt av plug-ins samt öppen källkod medan Opera har ett företag bakom sig och alla smarta funktioner redan inkluderade. Personligen föredrar jag Opera och har alltid gjort det. Sen vet jag inte om FF har musfunktionerna etc som Opera har och som jag gillar starkt.
Jag kör Opera för att jag känner en av utvecklarna. Men jag använder Firefox också. Det mesta finns i båda webbläsarna, Firefox har mouse gestures exempelvis.
Några finesser i Opera:
"Hämta om från cache" - om du tittar på en sidas källkod så kan du göra ändringar i koden och se sidan med ändringarna i webbläsaren.
"BitTorrent" - inbyggd BitTorrent.
"Nästa/föregående" - knappar på knappraden som listar ut vilken sida som troligen är nästa och föregående.
"Zoom" - ändrar inte bara textstorleken utan skalar även bilder så hela webbsidan blir större eller mindre.
"Stilmallar" - du kan köra med egna stilmallar.
Opera kommer ihåg vilka fönster du har öppna, så om du stänger ner med fem flikar öppna så får du samma flikar med samma sidor i tillbaka nästa gång du startar.
Numer tycker jag de är rätt lika varandra, FF med diverse extensions och Opera. Jag körde med FF i ca 1½ år innan jag testade Opera en andra gång, sen var jag fast!
Spook: varför inte installera Opera, konfigurera UI:t så att det passar dina surfvanor och testa en vecka eller två?
Annars kan du säkert hitta lite info om du söker här på wF, jag vet att bl.a. jag svamlat en del om Opera förut. :p
Tråden Argument för Opera kan vara en start även om den är drygt ett år gammal.