Någon som vet om det finns färdiga mallar/exempel på hur man skapar en egen lokaltidning/informationsblad?
Kanske det t.o.m finns ett program till detta?
Är tacksam för alla råd och förslag.
10 svar · 648 visningar · startad av Guldstrand
Någon som vet om det finns färdiga mallar/exempel på hur man skapar en egen lokaltidning/informationsblad?
Kanske det t.o.m finns ett program till detta?
Är tacksam för alla råd och förslag.
I Publisher under MS office seri finns det gott om publicistiska mallar.
Lasp skrev:
I Publisher under MS office seri finns det gott om publicistiska mallar.
Jo, jag kände redan till MS Publisher.
Men jag hade några förhoppningar på att det kunde finnas liknande program, med lite fler möjligheter liksom. :r
Ska vi snacka "riktiga" layoutprogram är det Quark XPress och Indesign som gäller, men dels är de duktigt dyra och dels för proffs - visst kan man göra i princip vad som helst i dom, men det kräver en del kunskap...
:stefan: skrev:
Ska vi snacka "riktiga" layoutprogram är det Quark XPress och Indesign som gäller, men dels är de duktigt dyra och dels för proffs - visst kan man göra i princip vad som helst i dom, men det kräver en del kunskap...
Pagemaker har jag redan testat, och jag tyckte inte det var något att ha.
Då är ju MS Publisher MYCKET bättre.
Well.. får väl ta mig en tid på "Quark XPress".
Tack för tipset. ;)
Pagemaker är väl i princip nerlagt numera, har det kommit nån mer version sen sjuan?
Grejen med Publisher är att det är ett renodlat hemmaprogram, lätt att använda och späckat med mallar, guider och clipart. Men skulle du komma med en Publisher-fil till ett tryckeri kan du förvänta dig att bli utskrattad - de företag som använder det programmet är extremt lätträknade. ;)
XPress och Indesign används på redaktioner över hela världen, är väldigt kompetenta program, men ser inte ut mycket för världen. Svårt att använda är bara förnamnet om man inte har nån som guidar en i början... ;)
Kan iofs ha blivit bättre med de senaste versionerna, har inte jobbat med de allra nyaste än...
Återigen kanske man måste säga att det är viktigt att ha klart för sig syftet med frågan?
Är det att ordna fram tio ex som informationsblad kanske det enkelt och snabbt kan bli något med Publisher.
Innehåll är ju alltid viktigt.
Att ett tryckeri skulle skratta ut en tror jag inte på. Alla vill väl göra ett proffsigt jobb och då är det deras sak att på ett bra sätt korrigera kunden, eller hur.
Så tillbaka, vad är syftet?
:stefan: skrev:
XPress och Indesign används på redaktioner över hela världen, är väldigt kompetenta program, men ser inte ut mycket för världen.
Är det QuarkXPress och Adobe® InDesign® CS2 som du syftar på?
Lasp skrev:
Så tillbaka, vad är syftet?
Well... :r
Det kommer bli ett litet "informationsblad" för orten jag bor i.
Guldstrand skrev:
Är det QuarkXPress och Adobe® InDesign® CS2 som du syftar på?
Japp!
Guldstrand skrev:
Well... :r
Det kommer bli ett litet "informationsblad" för orten jag bor i.
Då duger det bra med Publisher eller i nödfall till och med Word.
Ska man inte göra några mer avancerade övningar i form av utfallande objekt, textblock ovanpå bilder och så vidare duger det bra med hemmaprogram. :)
Jag söker även efter ett program -och/eller mallar för att skapa en liten (pappers)katalog över produkter.
Tacksam för alla förslag.
Guldstrand skrev:
Jag söker även efter ett program -och/eller mallar för att skapa en liten (pappers)katalog över produkter.
Tacksam för alla förslag.
Någon..? :r