webForumDet fria alternativet

Sidnumrering

6 svar · 1 111 visningar · startad av Robert

RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg

Hej

Säkert en lätt fråga för de flesta men inte för mig :r

Håller på att avsluta mitt ex-jobb och det som återstår är lite uppsnyggning och sidnumrering, problemet som jag har är att varje gång jag ska numrera sidorna så numrerar word från sida 1 framåt. Det jag skulle vilja är att hoppa över de första sidorna och påbörja sidnumrering med sidnummer 1 för sidan 5. Detta för att jag vill att sidnumrering ska börja med sida 1 och börja först efter inledningar och innehållsförteckningen. Någon som har nåt förslag ??

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

infoga en kapitelbrytning på sid 4 och sedan numrerar du därifrån

Mmmm, funkar bra tack, men kapitlet innan, alltså mina första 4 sidor får också sidnummer (1 -4) och det vill jag inte ha, går det att endast numrera från andra kapitlet och frammåt ?

Har nu lyckats efter mycket letande, detta var lite svårare än jag trodde. puhhh.

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Robert: Vore trevligt om du skrev lösningen här i tråden så att vi andra kan lära oss också :-)

Självklart..

Som sagt så la jag in en avsnitsbrytning (nästa sida) direkt före den sidan där jag ville påbörja numrering. Därefter ställde jag markören på den första sidan i avsnitt 2 och infogade sidnummer. Så lång inga problem, men för att kunna radera sidnummer på de första sidorna (avsnitt 1) var jag tvungen att ställa markören i sidhuvudet på den första sidan i avsnitt 2 och trycka in "länk till föregående" i sidhuvud verktygsfältet samt att välja sidnumrerings format och välja börja med 1. Därefter var det bara att ställa sig i sidhuvudet i avsnitt 1 och radera sidnumrering där.

Lätt som en plätt ;)

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Finemang, tackar :-)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)