tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg Tjena...
Jag har ett excellblad med massa olika saker som man kan fylla i...
jag skulle vilja ha en typ nollställning.
alltså, en knapp som man trycker på så raderar den enliget ett redan förbestämmt markerat område...
bättre förklarat.
1. Jag trycker på knappen
2. Då markeras automatiskt de celler som ska rensas, alltså alltid samma!
3. Sen raderas allt innehåll i de cellerna.
Markeringarna sitter inte ihop.. det finns mellanrum mellan cellerna, så det jag menar är att jag typ markerar allt som ska va med och sedan definierar det som markerat område eller nåt sånt!
Jag kan inget om detta, vet inte änns hur man skapar en knapp!!!
någon som kan förklara lite, har sökt i forumet utan resultat!
ummm. Beror på vad du "egentligen" vill.
A. Skapa en mall. Eventuellt som formulär. Sen skulle knappen kunna öppna ett tomt dokument utifrån mallen.
B. (det du egentligen frågade efter).
1. Gå till menyn Visa->verktygsfält och se till att "kontroller" är ikryssat.
2. Nu bör du se ett verktygsfält med en massa kontroller. Ta tag i "kommandoknapp" och släpa den till lämplig plats på ditt kalkylblad. Fixa storlek och sånt.
3. Högerklicka på knappen och välj kommandoknapp-objekt, redigera. Ge knappen ett vettigt namn (typ rensa). Tryck enter för att markera att du är färdig med namngivningen.
4. Högerklicka på knappen igen och välj "visa kod". Skriv in någonting i stil med :
Private Sub CommandButton1_Click()
Range("D8,E14,D17,A1:A13").Select
Selection.ClearContents
End Sub
Där Range är det område du vill rensa (obs! "," används för att rabbla upp celler/områden och ":" används för att skapa ett sammanhängande område med början:slut).
Du kan hoppa över "select delen" om du vill och bara skriva:
Range("D8,E14,D17,A1:A13").ClearContents
stäng kodfönstret
Avsluta designläget genom att "klicka upp" knappen i verktygsfältet kontroller. Det är en knapp med en penna, linjal och konstruktionsvinkelhake (eller vad det nu heter).
Nu borde du kunna klicka på knappen
För att ändra går du bara in i designerläget igen (samma knapp som du stängde av med)
MVH
MV
M
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Tungt!
Jag hade gjort ett makro och sedan kopplat det till en ny knapp. Fast det där var ju lite finare...
tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg Tjena MindreVetande...
Det fungerar PRECIS som jag ville ha det!
Underbart..
men man blir ju aldrig nöjd...
Går det att göra så den skriver ut dagens datum...
i formatet YYYY-MM-DD i en viss cell...
det enklaste är ju bara att lägga in en formel i cellen
=IDAG()
sen bestämmer du visnigsformat via format->celler->datum
Men det blir dynamiskt och visar datumet du tittar på filen.
Om du vill låsa ett datum (när du tryckte på knappen) så kan du utöka din kod med någonting i stil med:
Range("A2").Value = Date
Det blir ett "äkta" datum, men det kräver att du fixar till visningsformatet i A2 för att det skall se ut som du vill
Vill du lägga in det som en text med låst formatering kan du testa någonting i stil med:
Range("A2").Value = Format(Now(), "yyyy-mm-dd")
Hmmm, nej, det sista gick inte. Det omvandlas till ett riktigt datum och tar det aktuella visningsformatet i cellen.
Range("A2").Value = Date + manuell förformatering får det bli.
Vad tänker jag med. Du kan ju lika gärna ange formatet i koden. Typ:
With Range("A2")
.Value = Date
.NumberFormat = "yyyy/mm/dd"
End With
Det kanske ser märkligt ut med "/" istället för "-". Men i VBA använder man alltid en amerikanska stilen, sen översätter excel till "svenska" skilljetecken.
/Mv
tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg Detta fungerade utmärkt, tack:
Range("A2").Value = Date