Hur länkar jag en bild från någon URL i ett email i Outlook?
Säg tex att jag vill ha bilden: http://www.webforum.nu/images/wfstandard/logo_webforum.gif
i ett mail, där bilden så att säga inte bifogas mailet som en fil utan läses in från Internet?
Hur gör jag för att koda HTML i ett mail i Eoutlook?
PS. Vill göra ett eget news mail... typ!
MVH
Johanneshov
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Skapa en html-sida. Sedan så använder du bara den som mall i Outlook. :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Annars ska väl Outlook ha stöd för XML, men hur man skriver ett sådant mail har jag aldrig kommit på! Har fått en massa mail skickade till mig från IncrediMail och dom mailen är så fina med länkade bilder och grejjer, det går bra att ta och använda ett sådant mail men att försöka skapa eget verkar omöjligt. Men det kanske är enda sättet som Silfver säger, skapa en html och sedan använda den som mall, verkar vara rätt krångligt att hålla på så, då måste man ju ha den samma hela tiden, annars ändra i alternativ-menyn va!? Det verkar däremot enkelt att med mall-hanteraren ladda in en xml, kollade det nu och det verkar vara ett smidigt sätt, eller en dot-fil, men då ska man ju ha sådana också :) testade det krångliga sättet och det funkade iaf hyffsat bra!
/red: Fast det verkar som om bilden kopieras in ändå, även fast den var länkad till i html-filen
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Det där med mallar verkade lite lättare sagt än gjort. Jag har Outlook 2002 på jobbet och jag lyckades fan inte skapa en mall av en html-fil. :p Jag kan inte ens öppna en mal.
Nån som vill förklara hur? :D
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Verktyg / E-postformat / Mallväljaren?
Hmm kan alltid öppna ett html-dokument ifrån outlook. Problemet är att det då öppnas i Word eftersom jag har det kopplat till emailditor... (eventuellt i Script-editor) där kan jag ändra och hålla på men den resulterande koden blir ju en enda radda Micrsosoft rapakalja som man inte direkt kan vara stolt över... Skule vilja ha snyggt och förhållandevis enkelt HTMLkod bara.
Nej det här duger inte!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Danny skrev:
Verktyg / E-postformat / Mallväljaren?
Nej, jag har ingen sån. :o
Varför?
Din bild förmodligen inte att synas i speciellt många mail-läsare. Tror de flesta mail-klienten spärrar länkat innehåll i dag (nåja, de med lite säkerhetstänk). Spammprogramen använder ju länkade bilder med unika namn som "läskvitto". Tror till och med att Outlook express stänger av det som default nuförtiden (verktyg, alternativ, säkerhet, någonting om länkade bilder).
Danny skrev:
Fast det verkar som om bilden kopieras in ändå, även fast den var länkad till i html-filen
Outlook 2000:
Om du är i HTML-läget så finns en rad i menyn format "skicka bilder från Internet". Ta bort krysset så bifogas inte bilderna (borde stå "bifoga bilder från Internet" eller "skicka med bilder från Internet i mailet"). Men som sagt var. Tror inte det är speciellt många som tillåter länkade bilder idag.
Nehe, nu är det helg :birp :bire
MiVe
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
silfver skrev:
Nej, jag har ingen sån. :o
Oj!!!
Men såg du inte att jag skrev:
Verktyg / Alternativ / E-postformat / Mallväljaren? ;)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
MindreVetande skrev:
Din bild förmodligen inte att synas i speciellt många mail-läsare. Tror de flesta mail-klienten spärrar länkat innehåll i dag (nåja, de med lite säkerhetstänk). Spammprogramen använder ju länkade bilder med unika namn som "läskvitto". Tror till och med att Outlook express stänger av det som default nuförtiden (verktyg, alternativ, säkerhet, någonting om länkade bilder).
Betyder det att mail från t ex IncrediMail spärras?! Dom innehåller skitsnygga XML-formatterade mail med länkade prylar hit och dit.
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inlägg Nej jag tror inte Incredi-mailen spärras, det har jag aldrig haft problem med. Däremot fattar inte alla mailklienter att det ska visas som en bakgrund t.ex. utan det bifogas som en fil. Kan hända att smileysarna och grejer gör det också. Men oftast funkar det.
Verkar som om det är XML som gäller här.. typ om man vill se bilderna, hämta hem dem, om man bara vill se text kör på!
Har någon koll på om det finns fina malla någonstans på nätet?
MVH
Johanneshov