webForumDet fria alternativet

If-sats i excel

36 svar · 2 411 visningar · startad av Virtual · sida 2 av 2

VirtualMedlem sedan sep. 2005156 inlägg

hur är det med datum då?

undrar vad den funktionen heter på engelska..hmm..

den bästa jag hittat är sumif, den funkar jättebra att summera värden på samma sätt som jag vill att det här ska räkna antal poster..

Syntax
SUMIF(range,criteria,sum_range)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Du!!!!!

alltså... detta var ju enkelt bara man kom på det. Det är ju bara att skriva:

=ANTAL.OM(A:A;"SEP")+ANTAL.OM(B:B;"-23")

Så räknar den ut antal förekomster av "SEP" och "-23" på samma rad!! Du kanske glömde citationstecken på "-23" isåfall tolkar den inte det som ett värde utan som en siffra att räkna med (t ex summan av B:B ska vara -23)

Virtual skrev:

den bästa jag hittat är sumif, den funkar jättebra att summera värden på samma sätt som jag vill att det här ska räkna antal poster..

Syntax
SUMIF(range,criteria,sum_range)

Haha... precis!!! Det kom jag också på och jag hittade lösningen (?) innan du skrev det där :)

Hur det är med datum undrade du också. Jadu, det vet jag inte, men det ska väl gå bra. Kolla annars på den där sidan jag tipsade om (xldennis.se) i avsnittet "matriskalkylering" där finns nåt om datumsummering och sånt där.

hrrrm... du... ursäkta, men jag kan inte läsa ordentligt idag, det stämmer ändå inte... får ju totala summan och det var ju lite fel... :r

Det verkar som det är produktsumma som är enklaste lösningen, dock har jag inte löst det där med att ange en hel kolumn, men man kan ange ett skapligt intervall (bara det är samma intervall i båda villkor!) så löser man väl det. T ex:

=PRODUKTSUMMA( (A1:A999="SEP") * (B1:B999=-23) )

Det borde väl lösa allting nu!?

Ursäkta om jag rörde till det, först var jag ju inne på ett helt annat spår. Och förresten, det ska inte vara citationstecken på siffervärden!

Just det ja, du har ju engelska versionen, det heter "SUMPRODUCT" på englesiska!

http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Vanlig oHederlig nästlad matrisformel?
DVS CTRL+shift+enter
{=ANTAL(OM(A1:A55="SEP";OM(B1:B55=-23;B1:B55)))}
Vad det nu blir på engelska?
=COUNT(IF(A1:A55="SEP",IF(B1:B55=-23,B1:B55)))

MindreVetande skrev:

Vanlig oHederlig nästlad matrisformel?
DVS CTRL+shift+enter
{=ANTAL(OM(A1:A55="SEP";OM(B1:B55=-23;B1:B55)))}
Vad det nu blir på engelska?

Det var sådär jag tänkte göra, tills jag hittade den finare lösningen med produktsumma. Men jag lyckades aldrig med det där, går ju inte att skriva in formeln som den är, och ctrl+shift+enter-prylen förstår jag inte.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Danny skrev:

går ju inte att skriva in formeln som den är, och ctrl+shift+enter-prylen förstår jag inte.

matrisformler är oftast obegripliga :q

Om du skriver in
ställer dig i formeln någonstans och trycker ctrl+shift+enter så skall formeln få "måsvingar"
{=COUNT(IF(A1:A55="SEP",IF(B1:B55=-23,B1:B55))) }
och bli = 2
Men struntar i det om produktsumman fungerar. Matrisformler är kraftfulla, men det är så lätt att tänka fel att det sällan är värt besvären.

Tackar Danny, och tack MindreVetande :), det funkade med båda varianterna. Med utgångspunkt från Dannys lösning blev det såhär.

=IF(TRUE(); SUMPRODUCT( (A1:A999="SEP")*(B1:B999=-23) ); 0)

Jag väntar med att sätta tråd löst eftersom jag har ett nytt liknande problem..(för den som inte orkar läsa hela beskrivningen har jag pseudokod längre ner..)

Jag trodde att jag hade löst problemet att hämta summan av en viss sorts värde i en ANNAN kolumn beroende på samma kriterier som med antalet jag fått hjälp med..så var det nu inte.. har samma problem som tidigare, men nu vill jag ha ut summan istället för antalet. Problemet är bara att jag vill ha summan från värdena i B trots att det är C (och A) jag har som urvalsparameter.

Kanske är MindreVetandes variant något som kan lösa det? kommer inte på hur bara..

Sitter nu på jobbet med en svensk version och har denna om-sats, som alltså fungerar, men lider av samma dilemma som den förra gjorde. Bortsett från att jag nu vill ha fram summan av värdena i en annan kolumn istället.

Denna om-sats returnerar -35 om man använder tabellen nedan, men jag vill att den ska returnera -23.

=OM(ANTAL.OM(A:A;"SEP");SUMMA.OM(C:C;-10;B:B);0)
             pseudokod:
	om kolumnen A visar SEP och kolumnen C visar -10
	Summera dom värden som ligger på samma rader men i kolumnen B
             Finns det ingen rad med (A) SEP  och (C) -10 så returnera 0

A	B	C
OKT	-12	-2
OKT	-12	-10
OKT	-11	-22
SEP	-11	-10
SEP	-12	-10

Jättetacksam om ni vill ta er tid.. :)

edit, förtydligande av frågan..

Det var ju faktiskt inte så komplicerat.. verkar funka med

=SUMMA(OM(C1:C5=-10;OM(A1:A5="SEP";B1:B5)))

:)

MindreVetande skrev:

ställer dig i formeln någonstans och trycker ctrl+shift+enter så skall formeln få "måsvingar"

...det funkar inte, har läst min gamla Excel-bok att man ska göra så också, men det funkar f-n inte!! :( ...har Excel 2003. Jaja, skitsamma, den dagen jag lär behöva det där själv kanske det är lättare... :)

Danny skrev:

...det funkar inte, har läst min gamla Excel-bok att man ska göra så också, men det funkar f-n inte!! :( ...har Excel 2003. Jaja, skitsamma, den dagen jag lär behöva det där själv kanske det är lättare... :)

Konstigt, jag har också 2003, och det funkar... :q

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)