webForumDet fria alternativet

Omvandla decimaltal till tidsformat i Excel?

13 svar · 2 125 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Hej,

Jag håller på och beräknar tid för olika flygsträckor. Nu undrar jag om det är möjligt i Excel att omvanlda ett decimaltal till timmar, minuter och sekunder?

En utträkning kan se ut på följande sätt:

20 (distans) / 100 (fart) = 0,2 = 12 minuter

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Det är ju bara att multiplicera med 60 och ställa in antal decimaler ;)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

oj... precis vad jag tänkte skriva... :)

=0,2*60 ger 12 minuter. Är man riktigt bra det där med excel kanske man kan lyckas räkna ut/formattera allt med bara en formel. Finns massa bra tips på nedanstående länk, ska kolla lite själv, det var intressant det där...

http://www.expowera.com/mentor/foretaget/organisera_datorer_excel.htm

Det verkar inte finnas någon smidig lösning på det där. Men att räkna manuellt som redan föreslagits går bra.

Fråga: Jag vill konvertera numeriska tal till tid, t ex 74 sekunder ska omvandlas till 1:14 (1 minut och 14 sekunder).

Svar: I XL sparas tid som en del av 24 timmars cykler. För att arbeta med timmar krävs en faktor om 24, för minuter 1440 (24*60) och för sekunder 86400 (24*60*60). För att omvandla tal till tid måste tal divideras med önskad tidsuttryck: =74/86400 och formateras som tid -----> 00:01:14. Vill man gå åt det andra hållet, dvs omvandla tidsuttryck till tal krävs multiplikation: =00:01:14*86400 och formateras som tal ------> 74.

källa

Nu steg självförtroendet ;)
"Om man är riktigt bra på excel"

Tänkte till och förstod att han kanske inte menade en så enkel lösning... Så jag pillade ihop någonting!

PS... Jag behöver fortfarande hjälp med inviduella felstaplar.

echoSwe skrev:

Nu steg självförtroendet ;)
"Om man är riktigt bra på excel"

Tänkte till och förstod att han kanske inte menade en så enkel lösning... Så jag pillade ihop någonting!

(y) Det var ju finfint! Precis sådär är nog bäst att göra. Även fast man kan slå ihop allt på en formel är det ju inge vidare lösning. Det är bättre att ta det stegvis som du har gjort. Lättare att se då.

echoSwe skrev:

Det där med tabeller är jag helkass på. Får knappt ihop mina egna med bara en serie utan felprocent och grejjer :)

Oj, vilken respons! :)

echoSwe skrev:

Det är ju bara att multiplicera med 60 och ställa in antal decimaler ;)

Jo det förstår jag med ;) Nu sökte jag efter en funktion eller dyligt som man kan formatera ett decimaltal med automatiskt så att man får timmar minutrar och sekundrar presenterat tillsammans i en och samma cell!

Danny: Jag ska kika på det du skrev för det lät intressant och se om jag får det att fungera i min färdplanering. Återkommer med resultat!

lillebror skrev:

Jo det förstår jag med ;) Nu sökte jag efter en funktion eller dyligt som man kan formatera ett decimaltal med automatiskt så att man får timmar minutrar och sekundrar presenterat tillsammans i en och samma cell!

Det är väl det jag har gjort??

Det fungerar så jäkla bra! :birp :birp Precis så som jag ville ha det!

Tack Danny och ni andra för snabb respons! Trevlig fortsättning på helgen!

R: Det smartaste måste enligt min mening vara att göra om tiden i decimalform till sekunder och sedan dela det med 86400 + Excel-formateringen.

time.jpg

echoSwe skrev:

Det är väl det jag har gjort??

Det har du absolut gjort och ditt exempel i filen är rätt :) Dock ville jag ha en högre upplösning på tidspresentationen. Jag kanske var lite otydlig innan :)

Upplösningen är väl till sekunden bestämt i både min och din?

echoSwe skrev:

Upplösningen är väl till sekunden bestämt i både min och din?

Talet du får i ditt Excel-blad är ju antal timmar i presenterat decimalform. För att få det till minuter tar du ju mycket riktigt det talet gånger 60. Nu har du det i minuter. För att få det till sekunder tar du det ytterligare gånger 60, dvs gånger 3600 (60x60). I och med att excel internt utgår från sekunder så var detta den smidigaste lösningen för mig för att kunna använda mig av de interna formaten för tid i Excel. Vet inte om vi menar olika saker?! :)

lillebror skrev:

Talet du får i ditt Excel-blad är ju antal timmar i presenterat decimalform. För att få det till minuter tar du ju mycket riktigt det talet gånger 60. Nu har du det i minuter. För att få det till sekunder tar du det ytterligare gånger 60, dvs gånger 3600 (60x60). I och med att excel internt utgår från sekunder så var detta den smidigaste lösningen för mig för att kunna använda mig av de interna formaten för tid i Excel. Vet inte om vi menar olika saker?! :)

Du kan ju ta bort avrundningen i dom där cellerna, KLOCKSLAG-funktionen avrundar ju ändå när den skriver ut resultatet.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)