webForumDet fria alternativet

installera firefox på adminlåst dator

5 svar · 438 visningar · startad av teski

teskiMedlem sedan dec. 200333 inlägg

Och jaha.. det här hamnade ju i fel forum..
Och inte kan man ta bort det heller?
*skrattar* Förlåt.. :(
Blir sådär när man sitter på jobb och folk ringer HELA tiden.. suck..

hej alla goa människor.
behöver lite hjälp, så slå era kloka huvuden ihop nu ;)

Sitter på jobbet och ja..

To access the advanced administration features of this page, you must have a modern browser with JavaScript enabled. The latest versions of the browsers listed below are fully compatible with this page.

Ho ho ho har ju internet explorer och det är ju inget att hurra för... har IE som funkade finfint för ett antal decennier sedan.

Grejen är den att jag kan inte installera ngt på min dator - för man måste ha adminrättigheter. HOWEVER så har min kollega lyckats installera firefox på hans dator. Och till detta så gjorde han följande:

Hitta mozilla firefox zippat så att man kunde köra det utan att installera jusom.. förstår ni ?
lyckades hitta ett unzipprogram som INTE behövde installeras på själva datorn.

Men nu vill jag ju inte störa honom..
och tänkte istället att störa er..
Så har ni något förslag?

och om detta förslaget som jag angav låter knas.. har ni något bättre tips? :D

Med tack på förhand!

-teski (hon med de mystiska frågorna)

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

1. Kolla med företaget ifråga om de inte har lust att installera Firefox på alla datorer? (Kan någon hjälpa mig att hitta länken till sajten där man rekommenderar att byta webbläsare från IE till något annat? Alltså där folk skriver varför de bytte och fördelarna med bytet av webbläsare?)

2. Annars, testa detta:

- Ladda ner Firefox
- Öppna command-prompten (cmd ;) )
- leta dig fram till mappen du la firefox-installationsfilen i genom att skriva exemelvis cd c:\teskis mapp (och sen enter), sedan
cd firefox-installationen.exe. Vill du se vad som finns i en mapp skriver du dir.

Har du tur så fungerar det nu. Otherwise.. I dunno. :)

UmbraMedlem sedan feb. 200480 inlägg

På den här sidan finns ett förslag som kanske kan hjälpa.

Annars tycker jag Portable Firefox borde kunna fungera.

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tråden flyttas från "Operativsystem & Program - Övrigt"..

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

(Kan någon hjälpa mig att hitta länken till sajten där man rekommenderar att byta webbläsare från IE till något annat? Alltså där folk skriver varför de bytte och fördelarna med bytet av webbläsare?)

http://browsehappy.com/ :)

Om du vill ha en zippad version kan du ladda ner en nightly: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-trunk/

Annars är det bara att installera där du har rättigheter, tex på skrivbordet, precis som det står på sidan Umbra länkade till. :)

teskiMedlem sedan dec. 200333 inlägg

Goa människor.. vad underbara ni är :)
Gjorde en liten knasigt enkel lösning på detta *ler*
Problemet med mig är att jag inte vågar saker och ting utan att fråga först.. men gjorde i alla fall som följer:

Laddade ner firefox som exe och installerade den utanför C:/Program-katalogen eller annan låst mapp.. gjorde en egen mapp till den och voilá! Det funkade..
Precis som jag såg nu att ni hade gett som förslag..
Tss... var ju enklare än jag trodde... :r

Och ang att fråga dem på XXXXXXXX om dem har lust att fixa datorerna så får man ett stort nej. Eller det kommer flextronixgubbar och kikar.. men det är i stort sett allt de gör.. sitter och kliar sig i skägget och förstår inte alls vad som är fel.. eller vad som behövs fixas...

För övrigt tror jag ingen kan adminlösenordet...
Och att formatera om datorn är nog bara ett önsketänkande.

Men grabbar och töser... vad otroligt gulliga ni varit som hjälp mig och flyttat tråden till rätt ställe utan att bli arga på mig och för att ni hjälpt mig med detta!

:bire :birp

respekt

-teski

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)