webForumDet fria alternativet

Installera Outlook och Exchange

11 svar · 2 368 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag installerade Exchange idag och nu ska jag installera Outlook på en klient som hämtar mail från Exchange men det går inget bra.

När Outlook är installerat och klart för start så kommer ett formulär upp som heter Microsoft Exchange Server med en flik Allmänt. Och där ska man fylla i "Microsoft Exchange Server:" och "Postlåda:", sen kan man "kontrollera namn" med en knapp. Problemet är att jag inte har en blekaste aning om vad för uppgifter jag ska fylla i på dessa fält?

Ska "Microsoft Exchange Server:" vara namnet på servern eller adressen eller vad?
Ska "Postlåda:" vara namnet före @ i adresserna eller namnet på datorkontot som ska se mailen eller vad?

Nån som vet nåt bra forum där man kan få hjälp med Outlook och Exchange? ...för jag antar att det inte är så jättemånga här som håller på med det.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det skall vara serverns namn ja.

Namnet skall vara användarnamnet som du har lagt in i AD'n.

Resterande inställningar gör du i System manager på servern eller i AD'n.

Än en gång TACK SirPeter för grymt snabba och givande svar.

Då har jag fått lite mer kött på benen. Men jag vet fortfarande inte vad jag ska fylla i på "Postlåda:", och jag antar att jag lär trixa lite mer med inställningarna i AD't. Men jag vet inte vad som saknar, har ingen dokumentation om det. Kan det vara Distributionsgrupperna som ska fixas?

Hur ska jag konfa distributionsgrupperna? Just nu finns bara EN, och den gäller för hela domänen. Ska jag skapa en grupp för varje användare eller? Ska jag lägga till några användare i grupper eller?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I fältet postlåda anger du kontonamnet för användaren. Om vi hade använt Exchange för webForum hade jag skrivit rikard@webforum.nu och därefter klickat på "kontrollera namn".

Om det inte blir understruket så har det inte skapats ett mailkonto för den användaren. I så fall ska du göra precis som SirPeter föreslår, gå in i Active Directory Users and computers, leta rätt på ditt konto och därefter högerklicka på det och välja "Mail enable..." (om jag minns rätt).

Tack Rikard! ...ditt svar gav mig ytterligare hjälp på traven, det ursprungliga problemet är nu löst men jag har fått ett nytt och troligen sista för min installation. PS. Det hette "Exchange Tasks..." när man högerklickade på användarens konto.

När det var klart gick det bra att starta Outlook på klienterna, men det gick inte att skicka mail. Jag testade att enkelt konfigurera Outlook Express men jag fick samma där.

När jag skickar mail så skickar jag ut dem via en SMTP-server som hos ett annat företag. När jag läste igenom deras instruktioner ännu en gång så såg jag att de KRÄVER VERIFIERING vid utgående mail. I Outlook Express var det enkelt fixat genom att kryssa i en ruta på Server-fliken på Kontots Egenskaper.

Men hur gör jag detta i Exchange/Outlook? Jag hittar inte den inställningen :(

PS. Det går att i Exchange ställa in så att utgående mail skickas direkt från våran server, men då antar jag att mailen inte ser ut att komma från våran domän, så det vill jag inte.

PS2. Fick en tankeställare. Vad är egentligen skillnaden med att hantera mailen med Exchange/Outlook jämtemot om jag skulle använda Outlook Express och lagra mailen centralt i nån map på servern, tro?

Rikard skrev:

I fältet postlåda anger du kontonamnet för användaren. Om vi hade använt Exchange för webForum hade jag skrivit rikard@webforum.nu och därefter klickat på "kontrollera namn".

Nja, kontonamnet är väl isf enbart rikard förmodar jag. ;)

E-postadresser ställer du in under fliken "E-mail addresses" i AD'n.

Glöm heller inte att lägga till domänen i "Recipient Policies" i System manager, annars kan ingen skicka post till domänen.

erciz skrev:

När jag skickar mail så skickar jag ut dem via en SMTP-server som hos ett annat företag. När jag läste igenom deras instruktioner ännu en gång så såg jag att de KRÄVER VERIFIERING vid utgående mail. I Outlook Express var det enkelt fixat genom att kryssa i en ruta på Server-fliken på Kontots Egenskaper.

Men hur gör jag detta i Exchange/Outlook? Jag hittar inte den inställningen :(

PS. Det går att i Exchange ställa in så att utgående mail skickas direkt från våran server, men då antar jag att mailen inte ser ut att komma från våran domän, så det vill jag inte.

Du kan relaya via en annan smtp från Exchange.
Det ställer du in på följande sätt:
Exchange system manager - Servers - Servernamn - Protocols - SMTP - Egenskaper på Default SMTP virtual server - Fliken Delivery - Knappen Advanced - Fältet Smart host
Där kan du ange t ex. smtp.telia.com eller vad du nu skall använda för någon smtp-server.

SirPeter skrev:

Du kan relaya via en annan smtp från Exchange.
Det ställer du in på följande sätt:
Exchange system manager - Servers - Servernamn - Protocols - SMTP - Egenskaper på Default SMTP virtual server - Fliken Delivery - Knappen Advanced - Fältet Smart host
Där kan du ange t ex. smtp.telia.com eller vad du nu skall använda för någon smtp-server.

Jo, jag har redan ställt in Exchange så att den ska skicka utgående mail till en annan SMTP-server, men den servern kräver verifiering, det är det jag inte får till i Exchange.

I Outlook Express finns det en ruta att kryssa i för det, här:
Verktyg > Konton... > Egenskaper (för aktuellt konto) > Fliken Servrar - Och där finns det en ruta under avdelningen "Servrar för utgående e-post" som är märkt "Servern kräver autentisering". Kryssar man i den så funkar det bra. Men hur i hela världen gör jag denna inställning i Exchange?

...annars får jag väl överväga att gå över till bara Outlook Express tills vidare. För inställningen kanske inte ens går att göra i Exchange!?

[Blev fel]

Kan du inte köra med relay då? Det brukar inte krävas authentisering.
Vad är det för ISP du använder?
Det låter som om du har missat någon liten grej nånstanns.

Grejen är den att ISPn skriver uttryckligen att autentisering krävs. Gör man som jag skrev i Outlook Express funkar det bra.

Jag får följande fel när jag skicka från Outlook/Exchange:
Ett problem med SMTP-kommunikationen med mottagarens e-postserver har uppstått. Kontakta systemadministratören.
<xxxyyy.se #5.5.0 smtp;553 sorry, relaying denied from your location [xxx.xxx.xxx.107] (#5.7.1)>

dvs. precis samma fel som jag fick med Outlook Express innan jag gjorde inställningen som jag skrev om.

Jag använder en liten ISP som vår butikskedja använder. I övrigt tror jag att det ska fungera, för det ser ut som att mailen går ut men kommer tillbaka med ovannämnda felmeddelande.

Jag löste det helt enkelt med att skippa deras SMTP-server och skicka direkt från våran istället, så nu funkar allt bra.

Jättetack till SirPeter och Rikard.

PS. Det enda lilla visuella skavanken som är kvar är när jag skickar mail från t.ex. Användarkontot "Butik" och adressen "kontor@foretaget.com", så vill jag att det står "Foretaget" som avsändare, men det blir automatisk "Butik" och jag vet inte vart man ändrar det. Har kollat på kontots egenskaper i AD't men inte hittat inställningen :(

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)