webForumDet fria alternativet

PDF:er och säkerhet

9 svar · 663 visningar · startad av lejzer

lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg

Är det någon som har erfarenhet av att skydda PDF-dokument för redigering?

En PDF går ju att redigera om man har Acrobat standard eller professional (ej readern).

Det ska tydligen finnas något/några sätt som man ska kunna skydda sina pdf:er på. Så därför undrar jag om det finns någon där ute som använder sig av detta och kan berätta hur det fungerar.

Tack på förhand.

/ Martin

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Du lägger ett lösenord på PDF'en och då får välja hur pass mkt du vill skydda den. Skydda för redigering m.m. se bild

wf_pdf.jpg
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Tänk bara på att det tar ungefär två sekunder att komma förbi en skyddad pdf-fil så att man kan göra vad man vill med den.

Danny:

Tack. Precis vad jag behövde veta. Det blir inte problem med äldre klienter pga detta skydd? Kan man välja att inte ha lösenord för att vissa pdf:en, men för att redigera etc?

SirPeter:

Jag är medveten om att det går att ta sig förbi, men när det gäller PDF:er som skickas mellan företag, så har man ju ett bevis på att PDF:en är skyddad. Om dom sedan väljer att knäcka lösenordsskyddet får stå för dom vid en eventuell tvist.

Tack för era svar!

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du kan ställa in mer eller mindre exakt vad som skall gå att göra med filen utan att ha lösenord.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

crc koll? :)

SirPeter skrev:

Tänk bara på att det tar ungefär två sekunder att komma förbi en skyddad pdf-fil så att man kan göra vad man vill med den.

Huuh?! Det där var intressant, jag som sparat en del känsliga saker på skyddade pdf'er. Är det så dåligt skydd alltså? Kan du t ex läsa vad som står i den här pdf'en jag gjort:

http://dannesholk.se/temp/wf_pdf_hackertest.pdf

Den har "Acrobat 5"-skydd mot visning.

Om det nu är så uselt får jag väl köra med skyddade rar'ar istället...

lejzer skrev:

Det blir inte problem med äldre klienter pga detta skydd?

Nja, inte om du väljer kompatibilitetsnivå därefter.

lejzer skrev:

Kan man välja att inte ha lösenord för att vissa pdf:en, men för att redigera etc?

Jodå vars, det går bra, på mitt exempel med bilden där t ex har jag ställt in så att i princip allt är tillåtet utom att ändra i dokumentet.

SirPeter skrev:

Du kan ställa in mer eller mindre exakt vad som skall gå att göra med filen utan att ha lösenord.

Tack, då vet jag. Ska testa detta under dagen.

Danny skrev:

Nja, inte om du väljer kompatibilitetsnivå därefter.

Detta ska jag ta o kolla på också.

Danny skrev:

Jodå vars, det går bra, på mitt exempel med bilden där t ex har jag ställt in så att i princip allt är tillåtet utom att ändra i dokumentet.

Perfekt! Tack för era svar!

/ Martin

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)