webForumDet fria alternativet

matteformler

7 svar · 1 690 visningar · startad av Laki_gbg

Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg

hej...

undrar ifall det finns något bra program man kan använda för att skriva in matematiska formler...

tacksam för svar

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Är det frågan om dokument där du vill använda matteformler tycker jag det är oslagbart att använda LaTeX. Det innebär visseligen en liten tröskel innan man kommer igång med att skriva sina rapporter osv med LaTeX.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Beror på vad du ska göra med dem. Ska de publiceras (eller bara se snygga ut i tryck) är LaTeX standardformatet. Lite meckigt men blir grymt bra när man kan det.

\r Woops, där blev man pwn3d :) Men det bevisar bara hur grymt LaTeX är.

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Word har ett inbyggt verktyg som heter Equation.

Infoga -> Objekt -> Microsoft Equation

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Och för att spä på ytterligare så kan jag bara hålla med om LaTeX. Resultatet blir fruktansvärt snyggt! Använder uteslutande LaTeX till "papers". :bire

Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg

jag ska skriva lite formler typ determinationskoefficienter o sånt... skulle ju sitta väldigt fint med ett snyggt upplägg med eftersom det ju ska in som ett arbete...

kan man infoga det i t ex ett worddokument senare så att dom andra i gruppen också kan läsa det... dom accepterar visst inga andra format (fråga helst inte varför :-P)

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Nej, de dokument du skriver med LaTeX kan du bland annat få ut i pdf-format. Det finns visserligen andra format man kan använda också, men är det Windows-klienter som ska visa filerna tycker jag det är smidigast med pdf-filer.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Ska man skriva vetenskapliga papers i matte är det definitivt LaTeX som ska användas. Om dina medarbetare inte håller med får de helt enkelt ändra på sig. Det är som att säga att en managementkonsult skulle bli tvungen att avstå från trebokstavsförkortningar, sammansättningar som slutar på "-modell" eller Powerpoint. Det funkar bara inte utan det :)

Men LaTeX är bara plain text som kompileras, så egentligen kan man använda Notepad för att skriva LaTeX (själv föredrar jag Emacs med AUC-TeX, men men).

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)