Idag så kom Mozilla Firefox ut i version 1.0
och jag bestämde mig för att testa Firefox.
Innan har jag varit skeptisk till något annat än explorer för varför ha en installera en till webbläsare när man redan hade en bra webbläsare installerad.
Det jag hade att jämföra med var typ Netscape 4 då jag testade lite olika versioner och det tyckte jag sög och var en riktigt seg webbläsare som inte klarade av att visa sidorna.
Så jag hade inte så jättehöga förväntningar nu när jag installerade den här.
MEN Firefox är blixtsnabb på att visa sidorna samt att den har alla dessa finesser som visserligen det finns plugins för i IE som popupstoppare, flikar osv.
Jag har bara suttit framför det i en 15 minuter men hitills så tycker jag att det är en toppen webbläsare.
tompeMedlem sedan juni 2004244 inlägg Jag kan inte annat än hålla med :) Fast jag provade iofs 0.8 versionen. Vissa säger att Opera ska vara snabbast men jag tycker att eldräven slår opera i även det. :)
supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg Jag tycker också att firefox är snabbare än opera.
Och kan bara säga att 1.0 är en riktig höjdare många saker har blivit smidigare sedan 0.9...
En välldigt intresant sak är Live Bookmarks!
Live Bookmarks is a new technology in Firefox that lets you view RSS news and blog headlines in the bookmarks toolbar or bookmarks menu.
Info om Live Bookmarks
Den förbättrade sökfunktionen är även den kanon. Man slipper ta fram sökrutan, det är bara att skriva det man söker efter så plopparsökrutan upp i botten på webläsaren och där kan man sedan välja att "highlighta" alla förekomster av sökordet! Det är genialiskt!
Mozilla Firefox är riktigt grymt. :)
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Det finns redan en tråd som behandlar releasen. ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Tänk vad lätt det vore om folk funderade på vad som var rätt forum innan de postade. ;)
- - - - -
Morgondagen är dagen då eldräv 1.0 ska testas, om jag får tid. Jag gillar egentligen eldräven, men jag är fast i det onda Microsoftgreppet. Är 1.0 det som ska få mig att byta? :)
Vi får se, vi får se. :)
@nders skrev:
Tänk vad lätt det vore om folk funderade på vad som var rätt forum innan de postade. ;)
- - - - -
Morgondagen är dagen då eldräv 1.0 ska testas, om jag får tid. Jag gillar egentligen eldräven, men jag är fast i det onda Microsoftgreppet. Är 1.0 det som ska få mig att byta? :)
Vi får se, vi får se. :)
Du ska definitivt byta till Firefox. :)
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Laddar ner nu, så man får se vad som är nytt.
MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg Är väl ändå bara en beta?
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Re: Mozilla Firefox
Nickemannen skrev:
Idag så kom Mozilla Firefox ut i version 1.0
Nej, men väl 1.0 "Preview Release". Version 1.0 beräknas vara färdig under fjärde kvartalet detta år.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Blindstyren! ;)
Tråden flyttas från Program - Övrigt.
/:stefan: som viftar med Operaflaggan ;)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
supreme skrev:
Den förbättrade sökfunktionen är även den kanon. Man slipper ta fram sökrutan, det är bara att skriva det man söker efter så plopparsökrutan upp i botten på webläsaren och där kan man sedan välja att "highlighta" alla förekomster av sökordet! Det är genialiskt!
...men gammal? Hur som helst, en jäkligt bra sökmetod.
supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg Du menar att den har funnits innan misstänker jag och det stämmer men den har blivit bättre i denna versionen. Innan stod det bara link found jadajadajadajada, men nu får man upp en större ruta med fält man kan skriva i och en highlight knapp m.m
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
supreme skrev:
Du menar att den har funnits innan misstänker jag och det stämmer men den har blivit bättre i denna versionen. Innan stod det bara link found jadajadajadajada, men nu får man upp en större ruta med fält man kan skriva i och en highlight knapp m.m
Sant. Jag upptäckte det sen. :)
Är det bara jag som upplever den nya releasen lite slöare än tidigare? Framförallt är det flikhanteringen som inte riktigt är vad den har varit. Bläddraren stannar upp under en halv sekund efter att jag öppnat en länk i en ny flik. Nåväl, en systemomstart kanske gör susen.
Jag hittade precis en ny skön feature, att man kan öppna alla favoriter i en viss mapp samtidigt som tabbar en helt underbar feature.
Däremot undrar jag om man kan få skrivmarkören lite längre ifrån den sista bokstaven man skrivit jag tycker att den är lite irriterande då man inte alltid kan se vilken den sista bokstaven man skrev.
manganMedlem sedan feb. 2003216 inlägg Jag undrar om någon vet om man kan ställa in så att man söker på google.se istället för google.com?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Man kan ju alltid göra ett nytt sökscript (eller ändra i befintligt, searchplugins/google.src).
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Har du bytt till Firefox än, @nders?
mangan skrev:
Jag undrar om någon vet om man kan ställa in så att man söker på google.se istället för google.com?
/tools/options/general/Languages...
Lägg till svenska och flytta upp den så att den hamnar överst, nu borde du redirectas till svenska google. Om inte, ta bort alla cookies som har med google att göra.