Någon som vet hur man får Firefox att spela upp aif, wav, mpg och real? Jag har läst allt på deras faq-sida men jag får det inte att funka.
Faq-sidan säger att när man installerar realplayer 10 så installeras en plugin automatiskt för Firefox och allt är bra. Men min Firefox kan inte spela upp realfilmer. Jag har installerat om senaste realplayer två gånger.
Så va det aif, wav och mpg, det ska windows media player pluginen klara av. Det roliga är att jag kan spela upp wma-filer, då dyker spakar och reglage med windows media player layout upp i browserfönstret och spelar filen. Men jag kan inte spela aif, wav och mpg.
Det står på faq-sidan att om man har problem med windows media player så ska man köra en registerpatch vilket jag gjort, utan resultalt.
Quicktimefilmer (.mov/.gt) funkar hur bra som helst. Man tycker ju att Quicktimepluginen borde kunna spela upp i wav, aif, mp3 och mpg också i webbläsaren men tydligen inte.
I Firefox kan man se vilka format man har plugins för under Tools -> Options -> Downloads -> Plugins. Wav, Aif, Mp3 och Mpg finns alltså inte där. Dock finns .mov/.qt och wma, format som spelas av Quicktime respektive windows media player, två spelare som ska klara av Wav, Aif, Mp3 och Mpg.
Detta med Firefox plugins är verkligen märkligt.
Så Explorer då? Jo där har man ingen pluginkontroll i browsern utan den går efter systemets filassociering. Öppna Windows media player och ange att den ska spela samtliga dessa format. Explorer kommer då spela upp alla plugins utan problem.
Saken är den att jag vill verkligen verkligen verkligen inte använda explorer. Att den är så integrerad i systemet utgör en säkerhetsrisk säger dom kunniga. Jag tycker interfacet är klumpigt och den har en förmåga att blanda om i mina favoriter ibland. Dessutom är den väldigt pigg på att lägga msnsidan som startsida trots att jag ställt in den på blank startsida.
Jag vill köra Firefox!
Hjälp!