Skapade eml filer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nisseman
    Medlem
    • 2000-01-21
    • 192

Skapade eml filer

Jag antar att en dator i mitt nät blivit smittad med något otrevligt.
    Viruset har skapat en desktop.eml i varje katalog och har sedan börjat att byta ut alla filer på datorn till sådana, vad är detta för något?

Datorn i fråga har win98
    Den blev smittat genom en felkonfigurerad server.
    Filändringen startar när man kommer in i windows numera.

Jag har tänkt lösa det på detta sätt:
    Koppla in HD'n som slave i en annan dator och sedan kopiera över och virus kontrollera de viktiga filerna för att sedan formatera och installera om. Skulle det vara säkert?
  • Batboy
    Medlem
    • 2000-01-16
    • 888

W32/Nimda
    http://vil.mcafee.com/dispVirus.asp?virus_k=99209&

/j

Comment

• Hall
      Medlem
      • 2001-12-12
      • 400

Det bör ju vara hundra procentigt!

Kan för övrigt rekomendera den här sidan med bra verktyg mot virus!

------------------
      Ne auderis delere orbem rigidum meum!
      Ne auderis delere orbem rigidum meum!

Comment

• GunnarD
        Medlem
        • 2001-06-03
        • 4250

Det är nimbda!

Var på ett intressant säkerhets seminarium idag på COMDEX där en från CA demonstrerade på 3 maskiner (1 exhange server och 2 outlook clienter) hur nimbda sprids, mycket intressant. Från det att en maskin blev smittat tog det sekunder tills den mailade ut sig själv till alla i adressboken OCH alla mail-adresser i webläsarens cache!
        Han skapade även ett vanligt word dokument och sparade ner under "my documents", det tog under minuten innan nimbda hadde mailat iväg sig själv igen med namnet ändrat till worddokumentets namn (fanns även i Subject: raden).

------------------
        If you can't convince them, confuse them.

[Redigerat av GunnarD den 23 jan 2002]
        So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• Nisseman
          Medlem
          • 2000-01-21
          • 192

Jag hade tre datorer i mitt nät, en win2k server som inte fungerade som den skulle och en win2k dator men fungerande brandvägg och en 98 dator som var helt oskyddad.
          Servern är nu tagen ur bruk tills jag fått den att fungera. Jag tror inte att den har blivit smittad då jag inte hittar några symptom på detta. Den saknar dock virus program.
          W2k datorn är inte infekterad. (den har brandvägg och virusprogram.)
          Win98 datorn hade ca 1700 .eml filer och ett par hundra infekterade filer utöver det, men de gick att rensa bort och de viktiga filerna gick att ta hand om.
          Ska nog ta det lite försiktigare i fortsättningen...

Comment

Working...