win + linux

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reefer
    Medlem
    • 2000-12-26
    • 2114

[citat=PeW]Med tanke på ditt svar så är de "nyvunna" kunskaperna några snäpp högre än det du anar, eftersom du svarar på nåt helt annat. [/citat]

Jag svarade på exakt det du påstod, du erkänner alltså att du hade fel? aja.... blir jag förvånad? nej, det kan jag inte påstå.
    Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Comment

• PeW
      Medlem
      • 2000-06-20
      • 6839

[citat=Reefer][citat=PeW]Med tanke på ditt svar så är de "nyvunna" kunskaperna några snäpp högre än det du anar, eftersom du svarar på nåt helt annat. [/citat]

Jag svarade på exakt det du påstod, du erkänner alltså att du hade fel? aja.... blir jag förvånad? nej, det kan jag inte påstå. [/citat]Jasså? Och vad tycker du att jag menade? Att skillnaderna i arkitekturen mellan linux och windows gör det ointressant att jämföra källkoden i resp. kernel och att de flesta buggar ligger utanför kernel, men genom att kernel i windows är inbäddat i en massa extra lull-lull blir det en annan abstraktionsnivå mot apps vilket kan få vem som helst att anklaga kernel i windows för buggar, eller tyckte du att jag menade att himlen är grön och gräset blått? Eftersom du svarar som om jag skrev det senare får jag väl här förtydliga att det var det första jag menade, trots att det torde framgå med en viss klarhet om man läser det jag skrev och inte svarar utifrån fel i påståenden som inte är gjorda.
      Last edited by PeW; 2003-04-28, 07:29.

Comment

• niko
        Avregistrerad
        • 2002-06-16
        • 2415

Micro eller Macro .. Jag tycker iaf att skillnaden börjar bli lite diffus:

XPde på RedHat 7.1

Comment

• a95johjo
          Medlem
          • 2003-02-07
          • 26

Linux skall man använda om man älskar krångliga installationer, usla buggiga utvecklingsmiljöer, att kompilera om os-kärnan för att få en databas att fungera, olika snabbkommandon i varje applikation, tusen olika svar på varje rak enkel fråga, åäö som funkar ibland men oftast inte, samt ingen att hänga när allt gått åt helvete.

Å andra sidan är en linux-server billig och stabil om man använder den till en och endast en uppgift, t ex som mailserver.
          Men det är en Windows 2000-server också. Stabil alltså, inte billig.

Comment

• Robban
            Medlem
            • 1999-12-04
            • 2272

[citat]krångliga installationer ...[/citat]

Inte speciellt krångliga idag, nej. Om man inte har ovanlig hårdvara från tillverkare som vägrar sammarbeta (man kan ju fråga sig varför man skulle gå och köpa sådan hårdvara).

För fem år sedan hade jag dock hållit med dig.

[citat]usla buggiga utvecklingsmiljöer ...[/citat]

Nu vet jag inte vilka miljöer du syftar på?

[citat]att kompilera om os-kärnan för att få en databas att fungera ...[/citat]

Man kan optimera kärnan för att få databasen att gå snabbare. Men idag är det oftast inte nödvändigt för att få igång någonting. I.o.m. att kärnan blir mer och mer modulär så minskar detta behov. Behöver du en ny funktion så in med en ny modul bara.

[citat]olika snabbkommandon i varje applikation ...[/citat]

Standardiseringen på desktop-sidan har tagit tid på sig, japp. Men nu börjar man se att det händer saker även där.

[citat]tusen olika svar på varje rak enkel fråga ...[/citat]

Om du med det syftar på att man i UNIX-operativ ofta kan lösa en uppgift på många olika sätt, så vet jag inte om jag ser det som en nackdel.

[citat]åäö som funkar ibland men oftast inte ...[/citat]

Har i.a.f. inte jag några problem med.

[citat]samt ingen att hänga när allt gått åt helvete ...[/citat]

Got news for you. Det har du inte när det gäller Windows heller. Man kan ju alltid svära sig varm över Bill Gates i.o.f.s. men vad hjälper det?

[citat]Men det är en Windows 2000-server också. Stabil alltså ...[/citat]

Såhär resonerar vi där jag jobbar (och jag tror inte vi är ensama). Ett UNIX-system (Linux inkluderat) som går ner en gång varannan månad ser vi som ett stort problem som måste lösas. Ett Windows-system som går ner på motsvarande sätt bootar vi bara om och kör vidare, eftersom vi ser det som mer normalt.

Som jag ser det så finns det en anledning att vår Windows-personal ser en omboot som lösningen när något hängt sig. Vår UNIX-personal gör det inte (kan leda till intressanta konflikter de gånger någon från Windows-gänget vågar sig in på UNIX-servrarna).
            Robban [email protected]

Comment

• Injssc
              Medlem
              • 2003-04-03
              • 26

Tack för svaren jag fåt i min udersökning för mitt arbete.

Comment

• spango
                Medlem
                • 2000-06-02
                • 6147

Re: win + linux

[citat=Injssc]Varför använder ni inte Linux? [/citat]
                Har du slutat slå din fru?
                Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

• medialabs
                  Medlem
                  • 2002-03-10
                  • 2704

[citat=niko]Micro eller Macro .. Jag tycker iaf att skillnaden börjar bli lite diffus:

XPde på RedHat 7.1 [/citat]

Vet ni nån webbsida där jag kan hitta en massa screenshots på linux skulle vilja se lite mer bilder, ska nog installera Linux på en testmaskin här hemma och testa mig fram.

Comment

• spango
                    Medlem
                    • 2000-06-02
                    • 6147

http://www.google.com/search?q=linux...tart=0&start=0
                    Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                    Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

Working...