webForumDet fria alternativet

megapixels?

15 svar · 382 visningar · startad av fesoj

fesojMedlem sedan sep. 200296 inlägg

Hej jag funderar starkt på att köpa en digitalkamera och är en amatör på området och söker lite tips och hjälp! Vad ska man tänka på då man köper en digitalkamera? och vad betyder megapixels? kanske låter lite för amatörmässig fråga men kan man inget så...
tacksam för svar! // josef

rozieMedlem sedan dec. 2002797 inlägg

jag är också glad amatör men jag kan väl hjälpa till med det jag lärt mig..

Med megapixlar menas antalet pixlar (punkter som en bild är uppbyggd av) höjdledes multiplicerat med antalet sidledes... Exempel, storlek på ett foto kan vara 640x480 och sägs då ha 0,3 Megapixlar.

kan även tillägga att fotografering är riktigt kul! köp en kamera med lite möjligheter direkt och nöj dig inte med en tråkig tryck-på knappen-så-var-det-klart-kamera..

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Megapixel säger hur stor upplösning dina bilder kan vara.
4.0 MegaPixel betyder ungefär att bilden består av 4 miljoner pixlar.

Vad du skall tänka på beror lite på hur du skall använda den.
Vill du knäppa mycket natur/konst så kommer du behöva en kamera med bra ljussättning/inställningar.
Ska du knäppa på längt avstånd så är analog zoom bra.
Ska du knäppa på väldigt kort avstånd på små objekt behövs en bra makro-inställning.
Ska du använda alla bilder till webbpublicering så kanske 8 MegaPixel inte är allra nödvändigaste då du ändå kommer förminska dem.

Ett tips är att söka lite bland tidigare inlägg här samt kolla i några av alla de tester som gjorts av olika kameror i många olika tidningar.
Finns säkert något test just nu i någon tidning ute i handeln. ;)

tillägg: makro är ordentligt kul!

tips: läs dessa FAQer
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=46621

ok har tittat på en Casio QV-2000UX om jag är grymt intreserad av att slå till på... vad tror ni om en sån? dock begagnad... Lite info om den:
2.1Mpixels.
Upp till 1600x1200