webForumDet fria alternativet

megapixels?

15 svar · 382 visningar · startad av fesoj

fesojMedlem sedan sep. 200296 inlägg

Hej jag funderar starkt på att köpa en digitalkamera och är en amatör på området och söker lite tips och hjälp! Vad ska man tänka på då man köper en digitalkamera? och vad betyder megapixels? kanske låter lite för amatörmässig fråga men kan man inget så...
tacksam för svar! // josef

rozieMedlem sedan dec. 2002797 inlägg

jag är också glad amatör men jag kan väl hjälpa till med det jag lärt mig..

Med megapixlar menas antalet pixlar (punkter som en bild är uppbyggd av) höjdledes multiplicerat med antalet sidledes... Exempel, storlek på ett foto kan vara 640x480 och sägs då ha 0,3 Megapixlar.

kan även tillägga att fotografering är riktigt kul! köp en kamera med lite möjligheter direkt och nöj dig inte med en tråkig tryck-på knappen-så-var-det-klart-kamera..

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Megapixel säger hur stor upplösning dina bilder kan vara.
4.0 MegaPixel betyder ungefär att bilden består av 4 miljoner pixlar.

Vad du skall tänka på beror lite på hur du skall använda den.
Vill du knäppa mycket natur/konst så kommer du behöva en kamera med bra ljussättning/inställningar.
Ska du knäppa på längt avstånd så är analog zoom bra.
Ska du knäppa på väldigt kort avstånd på små objekt behövs en bra makro-inställning.
Ska du använda alla bilder till webbpublicering så kanske 8 MegaPixel inte är allra nödvändigaste då du ändå kommer förminska dem.

Ett tips är att söka lite bland tidigare inlägg här samt kolla i några av alla de tester som gjorts av olika kameror i många olika tidningar.
Finns säkert något test just nu i någon tidning ute i handeln. ;)

tillägg: makro är ordentligt kul!

tips: läs dessa FAQer
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=46621

ok har tittat på en Casio QV-2000UX om jag är grymt intreserad av att slå till på... vad tror ni om en sån? dock begagnad... Lite info om den:
2.1Mpixels.
Upp till 1600x1200
3ggr optisk zoom.
Säljes med IBM Microdrive 340Mb
3 uppsättningar batterier+laddare
väska, videokabel mm. ingår också!
Pris: 2500:-

Vad tror ni ska jag slå till? =)

dubbla priset och få en MYCKET bättre kamera.. som du kommer ha MYCKET mer kul med!

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag håller faktiskt med rozie här.
Om du skall köpa en digitalkamera så köp en ordentlig på en gång.
På det sättet slipper du förhoppningsvis bli besviken på vissa delar av kameran i framtiden, samt att kameran förhoppningsvis kommer hålla flera år framåt.

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Nej, jag tycker inte att du ska köpa den. Casio QV2000 är väl en ganska gammal kamera? Jag lekte med QV3000 för 1½ år sedan och den var okej men inte något som jag skulle satsa på idag. Är du ute efter att ha något att växa i så ska du köpa något som du kan växa i och inte bara någon "sikta-skjut"-kamera.

När jag köpte kamera prioriterade jag optisk zoom och fick således 6x när jag köpte min Fuji Finepix S602Z. Vad du ska tänka på annars är att strunta i digitalzoom, att många pixlar inte betyder bättre bilder och att det är du som trycker avtryckaren som blir avgörande om fotot blir bra eller ej. Och ja just det, handla kameran av någon som vet vad de talar om. Stryk med andra ord Siba, Expert och andra skitställen direkt och sikta in dig på riktiga fotobutiker.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

fesoj skrev:

ok har tittat på en Casio QV-2000UX om jag är grymt intreserad av att slå till på... vad tror ni om en sån? dock begagnad... Lite info om den:
2.1Mpixels.
Upp till 1600x1200
3ggr optisk zoom.
Säljes med IBM Microdrive 340Mb
3 uppsättningar batterier+laddare
väska, videokabel mm. ingår också!
Pris: 2500:-

Vad tror ni ska jag slå till? =)

För det priset kan du köpa helt nya kameror med den upplösningen. Alltså helt oanvända. För inte så många hundralappar till, kommer du upp i 3MP, fortfarande helt nya kameror. Så, nej, det låter inte som något bra pris. Det skulle väl möjligen vara för microdriven, men frågan är om du inte skulle bli mer nöjd med ett vanligt flashminne i den storleksordningen. Sparar snabbare, drar mindre ström, inte lika känslig för stötar.

ok då kanske man ska punga ut mer penag r för en lite bättre kamera alltså! Tack för era tips! Nån som har nått förslag på en kamera som e duglig för en rimlig peng?

jag köpte nyligen en Minolta Dimage 7 (begagnad) för 5000:- som jag starkt kan rekommendera! 5 Mp och 7x optisk zoom..

Kolla in sajten https://www.cyberphoto.se för bra information om kameror!

finns det nått bra ställe på internet där man kan kolla in nya digitalkameror?

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

rozie skrev:

Kolla in sajten https://www.cyberphoto.se för bra information om kameror!

:OO

;) kanske dags att slå på hjärnan...

vilket märke är att föredra då?? finns ju så oerhört mycket att kolla på så man kan inte bestämma sig... om ni kommer fram till ett fabrikat som e bäst så skulle det ju hjälpa lite i alla fall! =)

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Tror inte det finns något märke som är direkt bättre än alla andra, det är bara att kolla varenda kamera. :p :)

200 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
183 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)