webForumDet fria alternativet

3D animerings program?

9 svar · 455 visningar · startad av Tengblad

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag sitter och funderar på vad det finns för program i denna klass men kommer bara på 3D Studio Max som är väldigt komplicerat. Någon som har några bra för slag på lite mer lättanvändliga program? Jag ska använda det mest till att göra animeringar till webben men också till att göra wallpapers m.m.

------------------
Smygtitta - Min blivande nya sida...kanske!

"Det är dyrt att leva, men i priset ingår en resa runt solen varje år"

annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg

Lightwave o Cinema är två andra program. Sen tror jag det finns ett som heter AniMotion...

------------------
/Andreas

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Oki, skriv gärna sajt adresser också så att man kan titta på lite produkt info!

------------------
Smygtitta - Min blivande nya sida...kanske!

"Det är dyrt att leva, men i priset ingår en resa runt solen varje år"

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Det bästa på marknaden heter Alias|Wavefront Maya, Toystory m.fl är gjort i det. Det är mycket mer lättanvänt än Lightwave (iallafall 5.6) men lite mer avancerat än 3D Studio Max (som inte finns längre, heter bara 3DSMAX).

Men alla dessa program kostar ju lite väl mycket pengar (Maya 1.000.000+), men jag vet att det finns ett bra program som är helt gratis - skall bara kolla ifall jag hittar adressen.

Dom som gjort Lightwave heter Newtek (www.newtek.com), Alias som gjor Maya (http://www.aliaswavefront.com/en/Home/homepage.html) och sist men inte minst Discreet som gjort 3DSMAX (http://www2.discreet.com/products/d_products.html?prod=3dsmax).

Jag skulle faktiskt rekommendera 3DSMAX!

------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda

PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Vad jag vet så skapades Toystory i Pixars egna mjukvara "Marionette". Maya kan ju iofs. ha använts till vissa delar. Det är rätt vanligt att man använder flera program.

Att säga att Maya är lite mer avancerat än 3DSMAX är en underdrift. Det är ruskigt mycket mer avancerat. :e
Priset är inte i miljonklassen. Har för mig att en "standardversion" av Maya kostar omkring 70.000:- dvs. i samma prisklass som Softimage.

Ett annat program som är billigt är AnimationMaster ( www.hash.com ). Kostar 2-3000:- om jag inte minns fel.

MAX kan vara en aning klurigt i början men när man har kommit in i det så är det riktigt trevligt att jobba med. Tidigare versioner av LW har varit enkla att använda men rykten säger att senaste versionen är en klar försämring.

Jag har pillat en hel del i MAX under några år. Om ni såg Nova Special om Sala Silvergruva i måndags så var jag med på en intervju där. Jag berättade om hur vi använde Autocad och MAX för att göra en modell av gruvan och så visade de lite animationer från projektet. :)

------------------
- Erik Hellström -
- Datalogiprogrammet - MDH -
- http://3d.burken.nu -

mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg

Caligari Truespace är ett program som har både vettig inlärningskurva och vettigt pris (3000:-). Du hittar mer information och laddar ner en 30-dagarsversion på www.caligari.com . :)

------------------
Daniel Mott

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Om du har 3d Studio MAX så tycker jag att du ska försöka att lära dig det. Du kan ju alltid fråga efter hjälp och tipps här om du fastnar...

Annars så tycker jag att motts förslag var bra. Truespace är ett välldigt bra program för sitt pris och det räcker för vanliga hemanvändare.

Om du vill åt ett gratis alternativ så kan jag rekomendera POV-RAY :)
Inte lika "flashigt" som de andra programmen men det är välldigt roligt.
Du hittar POV-RAY på: http://www.povray.org

PhOrPhEr >> Ifall du köper en bas version av Maya för 70.000:- så är det ju samma sak som att köpa en bil utan motor :e

------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"

Vad jag vill säga var att ifall man vill ha Maya Unlimited (med päls plug-ins osv.) så får man punga ut 300.000:-, och det brukar vara i mesta laget för privatpersoner ;) :e

------------------

jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Ett annat 3d program i den uppsjö som finns är Rhino 3d http://www.rhino3d.com/

------------------
Thou shalt not use java applets unless Moses himself appears in a
burning pile of copier paper in your office and insists that you should.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)