webForumDet fria alternativet

Ljuseffekts program...

16 svar · 590 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg

Jag har sett det här på en flashsida, men jag vill absolut inte använda flash till den här effekten, priset är ju en anledning ;)

När jag var inne på en flashsida fanns det texter lite överallt på skärmen, om musen var på bilden blev den ljusare och ljusare ( fast det gick snabbt :) ) och när man "tog" bort musen "bleknade" den tillbaks till sin vanliga bild!

Vanligtsvis är det ju en bild när musen är över bilde och en bild när den är borta, det är inte så jag menar! ( om nån skulle missförstå mig... )

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

[Redigerat av Alvar s den 01 nov 2000]

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Blev lite förvirrad ändå av din beskrivning. Men om jag förstod det rätt så skulle du vilja göra en bild som tonar ut sig till total transparens?

Det finns till exempel en funktion i Photoshop som gör att du kan ange transparens (eller opacitet) i ett lager. Om jag förstod dig rätt så borde du då kunna göra en annimering med gif eller liknande med flera olika bilder med olika % av transparens.

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

[Redigerat av CyberPet den 01 nov 2000]

aMedlem sedan maj 2000755 inlägg

Ett litet tillägg bara om du har tänkt dig att använda detta på en hemsida så är ingen lysande idé då det behövs två animerade gif-bilder för att åstadkomma en knapp. Lite väl lång laddtid för effekten.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Kan bara hålla med a. Ska det se snyggt ut så behöver man nog minst 5 frames på den första animationen, 5 frames på den andra animationen och även en bild som ska synas från början. Detta gör att din meny innehåller tio gånger så många "bilder" vilket gör den mycket mer segladdad.

Även om jag tycker att Flash suger så är det nästan det enda vettiga alternativet. Det skulle ju gå med lageropacitet i CSS. Men det är ju ett Microsoft påhitt som ingen annan webbläsare stöder.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Nu har jag hittat sidan med effekten :) http://www.rayoflight.net/main.htm

Laddningstiderna spelar ingen roll för mig, en halv minut mer kan stå ut med :)

2 gif bilder räcker nog inte för den här effekten... När musen är över bilden så blir den ljusare, men tar man bort musen samtidigt som den blir ljusare blir den orginal igen, det blir inte så snyggt :l Man måste alltså flera bilder eller nåt som gör att den automatiskts går ner igen men inet helt... Hmm, blir lite svårt :)

När jag ändå skriver vill jag passa på att be om hjälp på denna tråd, hade tänkt använda "knapparna" till effekten sen...

------------------

En halv minut? En bra site ska inte ta mer än 5 sekunder att ladda om man har ett 56k modem.

Och att ha tio olika animationer för olika händelser gör det inte mer snabbladdat.
Flash eller ett avancerat javascript som bara funkar i Internet Explorer är väl det enda vettiga. Om nu det är så vettigt överhuvudtaget.

------------------
/Erik

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Laddningstiderna spelar ingen roll för mig, en halv minut mer kan stå ut med

Inte för dig kanske men om du vill ha besökare så bör du nog överväga ditt beslut om giffarna, det blir säkert en halv minut per knapp och om du har mer än en knapp så kommer det att ta väldigt låååååång tid.

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Flash sidan (main) laddade min dator in på cirka 30 sekunder (124kb) och det är inte speciellt stort för 5 såna knappar + en hel del annat!

Jag testade att göra en knapp i formatet 150x36 ( som jag kommer använda sen ) och den blir 5.2kb stor, 5.2 X 5(5 bilder) = 26kb / 4kb = 6,5 sek

För att en bild ska ta 30 sekunder att ladda ( med 5 bilder ) Så måste den vara mycket större!

Om jag avrundar till 7 och lägger till 5 knappar till så skulle det endast bli: 42(inräknat med första..) sekunder, och det är inte så speciellt lång tid ( eftersom man ser att bilderna kommer hela tiden )

det blir säkert en halv minut per knapp och om du har mer än en knapp så kommer det att ta väldigt låååååång tid.

OM det skulle ta 30 sekunder för en gif bild så skulle det naturligtsvis vara för mycket, men för att den skulle vara så stor så skulle det också krävas en stooooor bild :)

------------------

[Redigerat av Alvar s den 11 nov 2000]

30 sekunder kanske var lite överdrivet...
men jag förstår inte ditt resonemang.
Ok låt säga att dina knappar tar ca 42 sekunder att ladda, vilket är långtid tycker jag iaf, resten av sidan då? Du kan väl inte ha en sida med fem knappar på?

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Okej, du har självklart rätt. Läste nu på den här sidan och insåg att du hade rätt! ;) http://www.yttermera.se/iworst/webbskola/femton_tips_hemsidor.html (Punkt nummer 15)

------------------
/Erik

[Redigerat av Erik Juhlin den 11 nov 2000]

:e :e :e :e :e :e :e

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

ljud och bilder på nakna brudar/hingstar på bara 10 sekunder?

Jag ska endast ha vanliga knappar :) Hur ni kan få det till citatet har jag inte förstått, det ska inte vara nån av dom ovanstående I knapparna...

Ok låt säga att dina knappar tar ca 42 sekunder att ladda

Räknade fel här ( trodde det var 30sek först :) )
------------------

[Redigerat av Alvar s den 12 nov 2000]

5.2 X 5(5 bilder) = 26kb / 4kb = 6,5 sek

Du hade inte så bra betyg i matte va? ;)
5,2 x 5 är inte 26 / 4 och 5,2 x 5 är inte heller 6,5. Förstod vad du menade efter ett tag, men det var inte särskilt matematiskt korrekt.

Sen så om du menar att du har 5 bilder i en meny så behöver du kanske (minst) 5 extra bilder per bild för att åstakomma animationen vilket gör att det blir 25 bilder..

------------------
/Erik

Om jag avrundar till 7 och lägger till 5 knappar till så skulle det endast bli: 42(inräknat med första..) sekunder, och det är inte så speciellt lång tid ( eftersom man ser att bilderna kommer hela tiden )

Jag kanske misstolkade den här meningen...

------------------
www.lns.nu
------------------
Cave canem

Jag ser inget fel med min "första" kalkyl men ser vissa fel med den andra ( förvirring )

Man kan ju fortsätta argumentera mot/för såna här effekter i 5 trådar till, men kan vi inte koncentrera oss på frågan istället? :)

GÅR det att skapa sånahär effekter utan flash och css? ( så att det funkar i ie och ns )

------------------

Jo, det går nog. Men det svåra är nog inte att hitta ett grafikprogram som gör bilderna till det. Det svåra blir nog att fixa ett javascript som bytar bilder när man håller musen över och sen när man drar ifrån musen vet var den ska börja ifrån att fadea ut..

PS. Klart din första kalkyl var fel. Du missbrukade likamedstecknet.
5 x 5 är absolut inte 6,5!

------------------
/Erik

[Redigerat av Erik Juhlin den 12 nov 2000]

Hade du istället skrivit..
(5,2 x 5) / 4 = 26 / 4 = 6,5
..så hade det varit rätt. :)

------------------
/Erik

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)