webForumDet fria alternativet

Fontproblem

Design & grafikur Design & Grafik

12 svar · 2 342 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag har fått problem...
Jag ska omvandla mitt företag till AB och tänker samtidigt byta namn så det passar min verksamhet bättre. Nu sitter jag och försöker ändra loggan men upptäcker då att &-tecknet inte finns på den fonten jag använder. Vad gör jag då? Är det bara att bita i det sura äpplet och försöka skapa ett eget tecken?
Kanske finns det någon fontexpert här som kan hitta ett liknande tecken i en annan font?

Jag kommer heta Stjernströms El & Tele i fortsättningen.

logg1.png
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Man har extremt sällan med hela bolagsnamnet i logotyper. I "värsta" fall har med med det som en tagline, dvs som ett litet tillägg.

Så om jag vore du skulle jag inte alls ha hela namnet i samma font. Jag skulle låta "Stjernströms" dominera och ha det typsnitt det har nu. Sen skulle jag lägga in "El & Tele" under, kanske där du har "Antennteknik" idag, i annat, enkelt typsnitt men se till att jag får samma lutning i kursiveringen.

b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Kanske att

STJERNSTRÖMS
EL - TELE

ser bra ut, alltså tecknet - istället för &.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Varför ta med El Tele?

Lek med ett antal Stjärnor som i en Ström
Håller helt med Danne V! Klipp inte in för mycket i Loggan.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Håller med föregående skribenter - håll loggan så ren som möjligt.

På saker som kuvert eller visitkort kan vad man sysslar med skrivas under loggan i exempelvis en vanlig linjär som typ "El - Tele - Datateknik" medan det på firmabilen blir en stor logga och i närheten en slogan som typ "Din lokala el & teleinstallatör".

ALLT måste liksom inte framgå i loggan. ;)
Kolla på de stoooora företagen, där är det inte många som har mer än namnet och ev en symbol.

Bra, nu fick jag något att tänka på. :)

Det är lite mer invecklat än vad jag kanske har fått fram. Min kusin kör också eget och nästan hälften av jobben kör vi ihop. Tanken var från början att vi ska se så lika ut som möjligt eftersom vi har samma priser och många gånger samma kunder. Det ska alltså för kunden inte spela någon roll vem han ringer. :)
(Vi har kommit fram till hur vi själva gör upp på ett bra sätt så för oss spelar det ingen roll heller.)
Jag har tyvärr inga bättre bilder än de bifogade men ni kanske får ett hum om hur våra bilar ser ut. Förvillande lika kanske men på ett sätt är ju det meningen. Han heter Stjernströms Elteknik för övrigt.

Vissa säger att man absolut ska ha med "AB" eftersom det typ skulle ge ett mer seriöst intryck. Själv är jag kluven faktiskt. Mitt stora problem är att jag lyssnar på alla... :e

Kusinens bil lär inte ändra logga (fast han har en svart bil numera) så jag vet inte om jag ska ändra min... Men helt klart har ni fått mig att fundera, det tackar jag för! (y)

/edit
Dannes förslag ligger närmast till hands, vad säjs om den sista bilden? Något åt det hållet?

/edit 2
Glöm den vita bakgrunden, bilen är vit så det blir inte helt rättvist att visa den så här.

tony.jpgjorgen.jpgstjernstromsELOTELE.jpg

En sak bara: inte det typsnittet! 70-talet ringde och ville ha tillbaka sina bokstäver, typ... ;)

:stefan: skrev:

En sak bara: inte det typsnittet! 70-talet ringde och ville ha tillbaka sina bokstäver, typ... ;)

Haha, va fan... Jag är hantverkare, inte designer. Varför tror du jag frågar här? :moose

b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Så du hittade till slut tecknet &. Om du tror det gör sig bättre än - så ser sista bilden bra ut.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Poteta skrev:

Haha, va fan... Jag är hantverkare, inte designer. Varför tror du jag frågar här? :moose

Bry dig inte om att ändra. Tvärtom. Har du använt det där typsnittet och stjärnan under en tid, så är det ju i så fall nu det börjar bli inarbetat och igenkänt.

Och du ska ha en logga som känns igen. Det är det primära. Om det råkar vara säsongens hippaste typsnitt eller ett som anses "gammalt" är totalt irrelevant i ditt fall. Håll dig till det hur har. Ju längre tid, ju bättre.

Nyckelordet heter "perseverance" (uthållighet).

Jag går nog på Dannes linje, ska testa lite olika storlekar och fonter på andra raden. Tack alla för värdefull input!

Bra, även om jag inte tycker att andra raden nödvändigtvis behöver vara kursiverad. Men ett enkelt typsnitt ska det vara, inga krusiduller eller konstigheter, då ser det bara märkligt ut i kombination med din befintliga text.

Ok, en liten uppdatering.
Bolagsverket ger mig inte tillstånd till "Stjernströms El & Tele AB" eftersom det finns en firma i Stockholm som heter "Stjärnströms El och Entreprenad AB". Lite märkligt kan tyckas eftersom vi inte ens stavar namnet på samma sätt...

Min ekonom har iof talat med ägaren i Stockholm och han skulle tänka på saken och återkomma om några dagar. Jag struntar i att vänta eftersom bl. a. den här tråden har fått mig att inse att det "riktiga" namnet har liten betydelse så jag kör vidare med mitt gamla. :)
Jag kan ju lägga till lite text på firmabilen om jag vill, mitt enda fönster mot yttervärlden.

(ICA MAXI här i Kungälv heter t. ex. Kungälvs Livs och det fungerar ju bra för dem. :e)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)