När Kjell talar lyssnar man! Härigenom anbefalls att allas ordlistor uppdateras från positonen till possitionen
Källa (wF´s framsida 2003-06-21):
Patrik och jag delar numera på ansvaret för webForum och vi hoppas därigenom att detta ska vara till gagn för en fortsatt utveckling och försöka stärka possitionen som ett av de bättre svenskspråkiga IT-forumen på nätet.
Jag kan väl lika gärna citera det e-brev jag precis skickade till Del Pero:
Du vet lika väl som jag att PeW bara ville påpeka ett stavfel i ett, måhända harmlöst men ändå, försök till att förlöjliga personen han citerade. Det är i och för sig inte konstigt om du inte inser det med tanke på att du verkar ganksa bundis med PeW. Jag har klart för mig vad tråden handlar om och var den hör hemma och har naturligtvis för avsikt att flytta den till det forum jag tycker passar om den åter dyker upp i språkforumet. Om du inte är nöjd med detta föreslår jag att du tar upp det med nästa instans.
Du vet lika väl som jag att PeW bara ville påpeka ett stavfel i ett, måhända harmlöst men ändå, försök till att förlöjliga personen han citerade.
... låt mig säga så här:
Du har helt fel, Skarre.
Men om du ändå vill försöka hitta mörka motiv till trådens skapande - vänligen ta det utanför via PM eller så, då min tråd i nuläget liknar allt annat än det som den var tänkt (tyvärr :()
Nu kan vi kanske glömma den trista ton som tråden tillfälligtvis drabbades av och återgå till topic :)
Possitionen kan ses som ett stavfel, men även som ett talspråk.
Hur strikt bör man egentligen vara vid språkbruk? Det är ju relativt accepterat att smyga in talspråk i lite ledigare texter. Ska vardaglig text inneslutas helt av Svenska akademins ordlista eller är det OK att som när man talar, mjuka upp 'kanterna' något? Personligen tycker jag inte att det är något större fel på possitionen kontra positionen då det är entydigt vad som avses.
Personligen tycker jag inte att det är något större fel på possitionen kontra positionen då det är entydigt vad som avses.
Det skulle inte förvåna mig om det hade stavats med två "s" om det hade varit ett helt svenskt ord. Nu har ordet egentligen lånats in, om än för mycket länge sedan. Då har andra språks stavningsregler smugit sig in.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2