webForumDet fria alternativet

Talspråk

Språk

18 svar · 686 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Är det någon som vet hur pass accepterat talspråket är när man skriver?

Är själv en sån som gärna mest använder talspråk, men jag vet att det även finns dom som retar sig på det...
Sen finns det dom som ens inte tycker om det när man pratar...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

På sms, irc och liknande sammanhang är det nog ok. Men definitivt aldrig i uppsatser som man kan förvänta sig vara mer genomarbetade. Sedan hänger ju väldigt mycket på mottagaren. Skriv till bönder på bönders vis, och till lärda på latin. ;)

UlfT skrev:

På sms, irc och liknande sammanhang är det nog ok. Men definitivt aldrig i uppsatser som man kan förvänta sig vara mer genomarbetade. Sedan hänger ju väldigt mycket på mottagaren. Skriv till bönder på bönders vis, och till lärda på latin. ;)

Håller både med och inte med...

Det som kan bli fel, tror jag, är att om någon som gör ett jätte bra arbete på tex en uppsats, kanske får ett lägre omdöme pga av att han/hon använder sig av talspråk istället för fikonspråk...

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Om man inte kan bekväma sig med att skriva ordentligt, så behöver väl inte jag som läsare läsa ordentligt heller? :q Något som jag tillämpar i praktiken.

aasah skrev:

Om man inte kan bekväma sig med att skriva ordentligt, så behöver väl inte jag sopm läsare läsa ordentligt heller? :q Något som jag tillämpar i praktiken.

Det finns dom som har det svårt att skriva korrekt fikonsvenska, det är dom som drabbas...

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

obelix skrev:

Det som kan bli fel, tror jag, är att om någon som gör ett jätte bra arbete på tex en uppsats, kanske får ett lägre omdöme pga av att han/hon använder sig av talspråk istället för fikonspråk.

I så fall har denne i så fall inte gjort ett bra arbete. Om uppsatsen förväntas vara utformad på ett visst sätt och detta krav inte uppfylls så skulle det vara fel av betygsättande lärare att ignorera detta.

Förmåga att kunna uttrycka sig i skrift på ett korrekt sätt är för mig ett tecken på intelligens och uppmärksamhet. Även att kunna förstå olika typer av texter oavsett om de är slarvigt skrivna eller om de är oerhört stela är också en utmaning.

Det är ofta fördelaktigt att kunna uttrycka sig på ett sätt så att den tilltalade kan tillgodogöra sig relevant information.

OT

Gislaved.net

Förmåga att kunna uttrycka sig i skrift på ett korrekt sätt är för mig ett tecken på intelligens och uppmärksamhet. Även att kunna förstå olika typer av texter oavsett om de är slarvigt skrivna eller om de är oerhört stela är också en utmaning.

Och dom som har dyslexi?
Var placerar du dom?

Jag antog att någon som inte läste igenom mitt inlägg ordentligt skulle kommentera det, och genom ditt inlägg bevisade du den nonchalans som råder. Jag har inte nämnt dyslektiker. Jag har inte heller nämnt rödhåriga människor, danskar, folk som kommer från Borås eller vindögda människor. Om någon påstår att alla Ericssontelefoner är snygga, då kan du inte utgå ifrån att samma person anser att telefoner av alla andra märken är fula.

Tillbaka till din fråga. Dyslexi har ofta med koncentrationssvårigheter att göra. Dock kan dyslektiker mycket väl producera texter som är mycket bra, det är bara det att de får arbeta lite hårdare för att stava korrekt. Denna förmåga går enligt mina erfarenheter att träna upp. Att vara dyslektiker innebär inte att man är ointelligent, vad tror du om mig?

Dock är jag trött på alla som skyller på att de har dyslexi när de bara inte orkar ta reda på hur ett ord stavas, eller lära sig uttrycka sig korrekt. Vissa personer ser livet som en utmaning och lär sig därför mer än de som ser allt som jobbiga problem och svårgenomträngliga hinder.

Gislaved.net skrev:

Jag antog att någon som inte läste igenom mitt inlägg ordentligt skulle kommentera det, och genom ditt inlägg bevisade du den nonchalans som råder. Jag har inte nämnt dyslektiker. Jag har inte heller nämnt rödhåriga människor, danskar, folk som kommer från Borås eller vindögda människor. Om någon påstår att alla Ericssontelefoner är snygga, då kan du inte utgå ifrån att samma person anser att telefoner av alla andra märken är fula.

Tillbaka till din fråga. Dyslexi har ofta med koncentrationssvårigheter att göra. Dock kan dyslektiker mycket väl producera texter som är mycket bra, det är bara det att de får arbeta lite hårdare för att stava korrekt. Denna förmåga går enligt mina erfarenheter att träna upp. Att vara dyslektiker innebär inte att man är ointelligent, vad tror du om mig?

Dock är jag trött på alla som skyller på att de har dyslexi när de bara inte orkar ta reda på hur ett ord stavas, eller lära sig uttrycka sig korrekt. Vissa personer ser livet som en utmaning och lär sig därför mer än de som ser allt som jobbiga problem och svårgenomträngliga hinder.

Hoppsan så min nonchalans kom från din nonchalans... :e:OO

obelix skrev:

aasah skrev:

Om man inte kan bekväma sig med att skriva ordentligt, så behöver väl inte jag sopm läsare läsa ordentligt heller? :q Något som jag tillämpar i praktiken.

Det finns dom som har det svårt att skriva korrekt fikonsvenska, det är dom som drabbas...

Det är en himla skillnad på att råka skriva fel på ett ord eller stava dåligt pga dyslexi och att använda talspråk rakt igenom!

Gislaved.net skrev:

... Förmåga att kunna uttrycka sig i skrift på ett korrekt sätt är för mig ett tecken på intelligens och uppmärksamhet. Även att kunna förstå olika typer av texter oavsett om de är slarvigt skrivna eller om de är oerhört stela är också en utmaning.

Det är ofta fördelaktigt att kunna uttrycka sig på ett sätt så att den tilltalade kan tillgodogöra sig relevant information.

Exakt! :D

Men är inte talspråk accepterat i ordlistan (SAOB) ?

Personligen tycker jag att det är småaktigt att haka upp sig på hur man skriver istället för vad man skriver.

Det viktigaste är att man fått alla fakta rätt och att man änvänder språket på rätt sätt...

obelix skrev:

Det viktigaste är att man fått alla fakta rätt och att man änvänder språket på rätt sätt...

Ja, rena faktafel som att hänvisa till SAOB när man egentligen skulle skrivit om SAOL eller tvärtom, är ju onödiga men tyvärr ganska vanligt förekommande.

Jag tycker att du lyckas använda språket riktigt bra, Obelix. ;)

Gislaved.net skrev:

obelix skrev:

Ja, rena faktafel som att hänvisa till SAOB när man egentligen skulle skrivit om SAOL eller tvärtom, är ju onödiga men tyvärr ganska vanligt förekommande.

:r även solen har sina fläckar :e

Gislaved.net skrev:

obelix skrev:

:e

aasah skrev:

Gislaved.net skrev:

obelix skrev:

:e

saob :e

1-0 till obelix! :D

aasah skrev:

1-0 till obelix! :D

:h :D

141 ms totalt · 2 externa anrop · v20260731065814-full.2ae45ccc
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)